موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

بسته‌های معیشتی خرج ۴ روزه‌ی هنرمندان است

به گزارش کامینگ سون موزیک: هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران با اشاره به وضعیت تولید فیلم در شرایط کرونا گفت: ما نمی‌توانیم کارها را تعطیل کنیم زیرا جمعیت زیادی از اهالی سینما بیکار می‌شوند و معیشت آن‌ها دچار مشکل خواهد شد.
سیدضیا هاشمی با اشاره به وضعیت تولید فیلم‌ها در شرایط کرونا در پاسخ به این که ساختار تولید در سینمای ایران باید چه تغییراتی کند تا مانع از تعطیلی پروژه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا نشود؟ گفت: در این بخش ما نمی‌توانیم کار خاصی انجام دهیم. در تمام دنیا تولید در حوزه سینما را کمتر یا تعطیل کردند. ما نمی‌توانیم کارها را تعطیل کنیم زیرا جمعیت زیادی از اهالی سینما بیکار می‌شوند و معیشت آن‌ها دچار مشکل خواهد شد. پس نمی‌توان تولید را به‌طور کامل تعطیل کرد. ضمن اینکه تولیدات به مراتب از سالهای گذشته کمتر شده است. دولت هم کمک چندانی نمی‌تواند به اهالی سینما بکند. اگر بسته معیشتی برای حمایت به اهالی سینما اختصاص دهد هزینه ۴ روز هم نخواهد بود. بنابراین باید همه تلاش را کنیم که با رعایت بهداشت فردی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم کار کنیم همانطور که در سطح جامعه مردم مشغول زندگی و امرار معاش هستند.
خسارت کرونا به اقتصاد سینما قابل جبران نیست

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شوکران» با اشاره به ترافیک فیلم‌های اکران نشده و خسارت‌هایی که کرونا به اقتصاد سینما زده است، گفت: به هیچ وجه خسارت کرونا به سینما قابل جبران نیست. باید پروانه ساخت‌ها محدود صادر شود و برای آثاری که امید به فروش دارند اجازه ساخت صادر گردد. به طور واقعی اگر به این بیماری و شیوع آن نگاه کنیم شاید بتوانیم از سال آینده منتظر گشایش مناسب سینماها باشیم و از شهریور ما هم انشاء الله شاهد اقبال مخاطب باشیم.
وی با اشاره به حجم بالای فیلم‌های اکران نشده گفت: ۱۳۰ فیلم از تولیدات سال‌های گذشته پشت اکران باقی مانده است همچنین در سال ۹۹ هم نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ فیلم تولید می‌شود که این تعداد به ۱۶۰ فیلم خواهد رسید. نمی‌توانیم باعث خواب سرمایه باشیم. ۳۰۰ میلیارد سرمایه تولیدات سال ۹۸ همچنان بلاتکلیف باقی مانده است. بیش از این جایز نیست فیلم تولید کنیم و پشت اکران نگه داریم باید با احتیاط در ساخت فیلم قدم برداریم.
معیشت اعضا در اولویت خانه سینما قرار گیرد

هاشمی در پاسخ به این پرسش که جایگاه خانه سینما و نقش مدیریتی خانه سینما در اوضاع فعلی که بسیاری از هنرمندان دغدغه معیشت دارند، کجاست و اینکه آیا می‌توان روی قدرت اصناف برای رفع مشکلات حساب کرد؟ گفت: اعتقادم این است که خانه سینما سرلوحه همه فعالیتش باید معیشت اعضا باشد. در دوران کرونا که بسیار شرایط سختی برای معیشت افراد فراهم شده است خانه سینما اعم از هیات مدیره و مدیرعامل همه کارهای خود را تعطیل کنند و در این بحران همه هم وغم کادر اجرایی به اوضاع معیشت اعضا معطوف شود. باید به بیمه اعضا توجه شود تا آبرو و شان اهالی سینما حفظ گردد. برگزاری جشن و جشنواره‌ها که صرف بودجه را در پی دارد، کنار بگذارند و بودجه را تنها صرف معیشت اعضا کنند.

تهیه‌کننده فیلم اعتراض با اشاره به اینکه سینمای ایران در طول این سال‌ها هیچ‌وقت نتوانسته سودآوری داشته باشد، گفت: تقریبا از ابتدای سال ۵۸ تا به امروز سینمای ایران سود ده نبوده یعنی تعداد محدودی از فیلم‌ها هرساله به فروش مناسبی دست پیدا می‌کنند که اگر نگاهی آماری به فروش فیلم‌ها داشته باشیم خواهیم دید بین ۵ تا ۱۲ فیلم از تولیدات اکران شده، موفق به فروش مناسب می‌شوند که سود خوبی دارند. نزدیک به ۵۰ فیلم از آثار اکران شده حتما در گیشه با مشکل مواجه شده و ورشکست خواهند شد. بقیه آثار هم با فروش رایت فیلم به شبکه نمایش خانگی و… امکان کسب بخشی از هزینه تولید را خواهند داشت و گاه نه تنها سود نمی‌کنند بلکه متضرر هم می‌شوند. در مجموع میانگین فروش فیلم‌ها در سال‌های گذشته ضررده بوده است.
وی در ادامه افزود: از سوی دیگر باید به این مهم توجه کنیم که سینماگر ما امکان استفاده از موضوعاتی که در دنیا دیده می‌شود را ندارد و به دلیل اعتقادات مذهبی و پایبندی به بنیان خانواده از بسیاری از موضوعات در پرده عریض سینما چشم پوشی می‌کند اما در بسیاری از موارد جریان‌هایی خارج از دولت با تنگ نظری امکان استفاده از موضوعات جذاب برای مخاطب را زیر سوال برده و سینما را با مشکل و چالش مواجه می‌کنند.
هاشمی با بیان اینکه نقش حمایتی دولت در سینما همواره منفی است، گفت: سلایق مدیران هم در سطوح مختلف تاثیر خود را بر سینما می‌گذارد و اجازه استفاده از سوژه‌هایی که توان جذب مخاطب را دارد را به صاحبان آثار نمی‌دهد. همین امر موجب کم مخاطبی خواهد شد.

دولت در سینما نه تنها حمایتی نمی‌کند بلکه در روند تولید و اکران فیلم‌ها گاه بر اثر همان فشارهای فراقانونی سنگ‌اندازی می‌کند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=27085

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا