موسیقیموسیقی ایران

مراسم آیینی زار گونه ای موسیقی درمانی است

به گزارش کامینگ سون موزیک: عضو هیأت علمی گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی، موسیقی زار را نوعی موسیقی‎درمانی که در حاشیه جنوب کشور به شکل فعالی دنبال می شود، عنوان کرد و گفت: در برخی نقاط جهان موسیقی‎درمانی به‎عنوان یک روش مؤثر برای درمان بیماری‎های روحی مطرح است

«موسیقی و مراسم آیینی زار » در مقام گونه‎ای از موسیقی درمانی است، این مراسم زار را باید به‎عنوان یک مراسم سنتی باستانی و یک نوع روش تخلیه فشارها و بیماری‎های روحی شمارده شود؛ هرچند شاید از منظری این مراسم کهن افیون مردم ضعیف و ساده‎اندیش نیز معرفی ‌شود.

طلایه رویایی عضو هیأت علمی گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه و مجری طرح بررسی موسیقی و مراسم آیینی زار ، با اعلام این خبر گفت: حاشیۀ خلیج فارس دارای تنوع موسیقایی بسیار گسترده‏ای بوده که در بیشتر موارد در ارتباطی تنگاتنگ با مراسم آیینی آن شکل گرفته و رواج پیدا کرده است.
او افزود: این پژوهش با در نظر داشتن نقش آیین و موسیقی آیینی بر زندگی و باورهای مردم سواحل جنوب، به مراسم زار می‏ پردازد که موسیقی و آیین‎های ویژه‏اش به آن خصلتی جادویی می ‏بخشد، به طوری که انتظار درمان‏گری و شفابخشی ازآْن می‏رود و در حقیقت به گونه ه‏ای موسیقی درمانی تبدیل می‎شود.
این پژوهشگر تصریح کرد: با توجه به دورشدن علوم انسانی از باورها و سنت‎ها به بهانۀ خرافی و غیر عقلانی بودن، خطر از بین رفتن آیین‏ هایی از این دست با تمامی جنبه‏ های مثبت و منفی‏اش وجود دارد، به همین دلیل یکی از اهداف گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهش پیرامون این گونه سنن و آیین‏ها در جهت معرفی دقیق‏تر و مطالعۀ عمیق‏ترآن‏ها است.

رویایی اظهار داشت: در فرض این پژوهش مراسم زار، آیینی با هدف خارج کردن بادها و هواهایی که در حقیقت روان پریشی‏ هایی اند که بر اثر زندگی سخت و پرمرارت، اهالی جنوب و وابستگی این زندگی به طبیعت عجیب متلون دریا، دچارش می‏ شوند است. مراسم زار جدا از جزییات آیینی مبتنی بر انواع موسیقی کوبه‏‌ای و نوعی حرکات موزون متناسب با آن است که می‌‏تواند آن را به مثابه گونه‏‌ های موسیقی درمانی در نظر گرفت.

عضو هیأت علمی گروه هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: از نظر مردم بومی جنوب بادها قدرت‏ هایی اند، که دنیای درون خاک و برون خاک همه در اختیار آنها است و تمام موجودات خیالی و همۀ آن‎هایی که به چشم نمی‎آیند، پری‏‌ها دیوها ،ارواح نیک و بد، همه باد یا خیال یا هوا هستند و آدم‌‏ها اسیر و شکار بادهایی اند که خوب یا بادهایی که بد هستند.
وی خاطرنشان کرد: سواحل و جزیره‏ ها مسکن این بادهاست بیشترشان از آفریقا و هند و عده ‏ای دیگر از عربستان و جزایر می ‏آیند و هر کسی دچار این بادها شود باد او را مرکب خود ساخته است.

او با بیان اینکه اغلب سیاهان و جاشوان و فقرا گرفتار زار می‎شوند ابتلا به یکی از زارها با علائم به‎خصوصی شروع می‎شود تصریح کرد: مثلاً باد «متوری» با حمله‎ قلبی، «دینگ مارو» با سر درد و چشم‎ درد، «بو مریم» با کمر درد و «دای کتو» با بی‎حرکتی و در خود فرورفتگی (اُتیسم) طبیب قادر به معالجۀ این ناراحتی‎ها نیست و تنها بابا یا مامای زار که همیشه سیاه هستند می‎توانند مبتلایان را علاج کنند.

شخص مبتلا را “مرکب” یا “فرس” می‎گویند و بابا یا ماما کسی است که ابتدا خودش مرکب چندین زار و چندین باد مختلف بوده و در اثر مرور زمان و ممارست و قدرتی که به دست آورده، توانسته بر باد مسلط و سوار شود.
او موسیقی زار را موسیقی‌ای با تم آفریقایی دانست و افزود: سازهای مراسم زار هم‌زمان با ورود سیاهپوستان آفریقایی، به جزیرۀ خارک آورده و برای هر زار مجلسی به‎خصوص و دهل‎های خاصی لازم است.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه جنوب و سواحل دریاهای جنوب، شکارگاه مساعدی برای جنون ، پریشانی‎ها و آشفتگی‎های روانی است ،گفت: در افتادن با دریا و ترس از گرسنگی و بی‎آبی و آن همه بیماری و مرگ و میر، خستگی کار و زندگی یک‌نواخت ساحل‎نشینان را دچار آن‌چنان خمودگی کرده که همه با هم و دور از هم، با خویشتن مشغول‎اند و برای رهایی از این وضع، جمع شدن دور هم و پناه بردن به جمع و محبت دیدن را تنها راه‎ چاره دیده‎اند و چنین بوده که آداب و مراسم زار و«اهل هوا»، آن‌چنان سریع بین مردم آن حواشی نفوذ کرده است.
این پژوهشگر اظهار داشت: مراسم زار را باید به‎عنوان یک مراسم سنتی باستانی و در نهایت به‎عنوان یک نوع روش تخلیۀ فشارها و بیماری‎های روحی پاس داشت، هرچند شاید از منظری این مراسم کهن افیون مردم ضعیف و ساده‎اندیش باشد که به‌جای ریشه‎یابی مشکلات‌شان دست به دامان خرافات شده ‏اند.
او خاطرنشان کرد: اما نگاه این پژوهش به این مراسم نه از چنین منظری بلکه بررسی آیینی است که علیرغم درست یا غلط بودن، کارکردی شبیه به موسیقی درمانی دارد

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=26996

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا