آلبوم ایرانموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

بازار پاپ فعلا تعطیل است!

به گزارش کامینگ سون موزیک: یکی از اتفاقات روزهای کرونایی به ویژه در مهر و آبان ماه سال جاری توقف تقریبا کامل فعالیت خوانندگان پاپ در عرصه تولید آلبوم و حضور فعال هنرمندان موسیقی ایرانی و کلاسیک در بازار نشر بود.

نزدیک به ۱۰ ماه است که از ورود نابهنگام و زجرآور ویروس منحوس کرونا به زندگی روزمره مردمان سراسر جهان می‌گذرد، شرایطی بسیار غیرمترقبه که همچنان قربانی می‌گیرد و انگار هیچ چیزی جلودارش نیست.

انگار این نحسی قصدی برای رخت بر بستن از دنیای پرتنش امروز ندارد و حالا حالاها «مهمان» یا بهتر بگوییم «مزاحم» مردمان جهانی است که از این همه غم، خشونت و بیماری و هزاران اتفاق بد دیگر خسته شده‌اند و دلشان جور دیگری از زندگی را می‌خواهد، که آرامش در آن حرف اول را بزند. رویایی فعلاً دست نیافتنی که گویی نباید منتظرش باشیم!

در این مجال پر از تنش و هراس که بیماری و منازعات اجتماعی و سیاسی فعلاً از هر چیز دیگری پر رنگ تر است، بعضی از کارها و فعالیت‌ها هستند که می‌توانند تا حدی، تاکید می‌کنم تا حدی از این فضای ملتهب بکاهد. رجوع به فعالیت‌ها و مصرف تولیدات فرهنگی هنری یکی از آن‌هاست.

یکی از این دل‌مشغولی‌ها که فارغ از فواید فرهنگی متفاوت و متنوعش، می‌تواند در ذهن شنیداری و حتی دیداری مخاطبان تاثیرات مثبتی داشته باشد، موسیقی است. یک فرآیند به شدت موثر که در همین روزهای کرونایی هم می‌تواند در کاهش آلام بشری تاثیراتی داشته باشد. تاثیراتی که تا به امروز و به ویژه در این چند ماه زندگی در سایه شیوع ویروس کرونا قالب‌های متفاوتی به خود گرفته و موجب ایجاد حالاتی از تولید موسیقایی شده که تاکنون کمتر سراغ آن می‌رفتیم. البته بماند که در همین شرایط هم برخی‌ها، فقط برخی‌ها، از آب گل‌آلود ماهی‌هایی گرفته‌اند که تاثیرات مخربش بر همگان روشن است.

همه اینها را گفتیم و مرور کردیم تا متفاوت از این چند ماه که تمرکز روی تولید آثار موسیقایی در فضای مجازی بیشتر از هر زمانی شده است، نیم نگاهی به فعالیت هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی کشورمان در تولید آلبوم داشته باشیم که انصافاً بر اساس وظایف فرهنگی که در جامعه ایرانی به عهده دارند آثار قابل توجه و ارزشمندی را پیش روی مخاطبان قرار داده‌اند. آثاری که شاید و البته متاسفانه قاطبه مخاطبان دوستدار موسیقی پاپ به آن‌ها گرایشی نداشته و ندارند، اما توانسته‌اند کورسوی امیدی برای توجه به موسیقی جدی یا موسیقی متفکری باشند که در این سال‌ها به شدت در گوشه رینگ افتاده و مدام از فرآیند مسموم تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی در کشورمان که اسیر دست موسیقی سرگرمی (که بر بودن منطقی‌اش انتقادی نیست) در حال مشت خوردن هستند و کمتر نهاد دولتی به کمکش شتافته است.

این آثار آلبوم‌ها و کارهایی هستند که طی ماه‌های اخیر توسط هنرمندان شناخته شده موسیقی در سبک‌های مختلف آن هم در روزهای کرونایی به مخاطبان موسیقی جدی ارائه شده که حداقل می‌توانند در آینده سندی برای توجه هنرمندان دغدغه مند به موضوع موسیقی متفکر فارغ از منفعت‌های اقتصادی باشد. آثاری که گرچه در این دوران به هزار و یک دلیل مجالی برای فروش مناسبت در صورت آنلاین و فیزیکی‌اش نداشتند اما حداقل کارهایی بودند و هستند که می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

گزارش پیش رو نگاهی گذرا به تولیدات موسیقی کشورمان در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقی ایران است که در پاییز امسال با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز موسیقی حوزه هنری تبلیغات اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند.

شنیدن دومین «جلوه هستی» با حضور چند هنرمند شناخته شده

«جلوه هستی ۲» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار منتشر شده در بازار موسیقی است که اوایل مهر ماه به آهنگسازی مشترک مسعود جاهد و بابک شهرکی و خوانندگی محمود جاهد در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

«دگر چه می‌خواهی» با شعر تیمورتاش و آهنگسازی اکبر محسنی، «توشه عمر» با شعر معینی کرمانشاهی و آهنگسازی مهدی مفتاح، «ساز و آواز (همایون)» با شعر مولانا و نوازندگی نی مسعود جاهد، «ملکوت» با شعر معینی کرمانشاهی و آهنگسازی مهی مفتاح، «ساز و آواز (بیات اصفهان)» با شعر محمدرضا شفیعی کدکنی و نوازندگی تار احسان غفاری، «جشن گل‌ها» با شعر اسماعیل نواب صفا و آهنگسازی پرویز یاحقی، «ساز و آواز (شور)»، با شعر حافظ و نوازندگی نی مسعود جاهد، «فصل خزان» با شعر معینی کرمانشاهی و آهنگسازی پرویز یاحقی عنوان قطعاتی هستند که برای شنوندگان موسیقی ایرانی ارائه شده‌اند.

مسعود جاهد نوازنده نی، بابک شهرکی نوازنده پیانو و ویولن، مجید واصفی نوازنده تار و سه تار، احسان غفاری نوازنده تار، فاروق آزادیان نوازنده تار، آرش فرهنگ فر و داود قهرودی نوازندگان تمبک، امین دارابی و فرهاد عندلیبی نوازنده دف، بهنام شهرکی و علی ممیزی صدابرداران عوامل اجرایی آلبوم «جلوه هستی ۲» را تشکیل می‌دهند.

محمود جاهد خواننده و مدرس آواز ایرانی است که در محضر استادانی چون نصرالله ناصح پور و عسگری آقاجانیان به فراگیری آواز پرداخته است. وی سال ۱۳۸۵ در آزمون سراسری کارگاه آواز محمدرضا شجریان در فرهنگستان هنر تهران پذیرفته شد و مدتی به شاگردی در نزد این هنرمند شناخته شده موسیقی ایرانی گذراند. این در حالی است که نخستین آلبوم این خواننده سال ۱۳۸۲ با عنوان «اشک و لبخند» در ایران منتشر شد. این در حالی است که مجموعه آلبوم «سعدی‌خوانی» کار دیگری از این هنرمند موسیقی ایرانی است که سال ۱۳۹۶ در اروپا منتشر شد.

«گات ها» و شنیدن ۱۷ سرود کوتاه به زبان موسیقی در یک بافت ضخیم!

آلبوم «گات‌ها» تازه‌ترین اثر محمد علی نجف پور آهنگساز و نوازنده موسیقی مشتمل بر هفت سروده کوتاه به زبان موسیقی منتشر شد.

«گات اول تا چهارم: ریشه‌های معلق»، «گات پنجم تا هشتم: از مزامیر تا سحر»، «گات نهم تا شانزدهم: برای رنگ ها»، «گات هفدهم: سحرِ بلندِ شب» قطعات مختلف این آلبوم موسیقی را تشکیل می‌دهند.

محمد علی نجف پور آهنگساز، نوازنده تار، بم تار، زنگ‌ها، کوبه‌ای و سازهای الکتریک، بهزاد محسنی نوازنده کمانچه و آلتو، سوگل خجسته نوازنده نی، مرضیه نجف پور نوازنده پیانو، ماتیاس اولوتی نوازنده ویولنسل گروه نوازندگان آلبوم «گات‌ها» را تشکیل می‌دهند که ضبط آن در شهرهای تهران و بوداپست مجارستان انجام گرفته است.

محمدعلی نجف پور که طی سال‌های اخیر آلبوم‌های «شب چراغ»، «دای کاتو» و «سوی بی‌سو» را منتشر کرده، در توضیح این آلبوم نوشته است: «گات‌ها مجموعه‌ای از ۱۷ سروده کوتاه به زبان موسیقی است که برای آنسامبل های مختلف نگاشته شده است. بیشتر قطعات این مجموعه برای اجرایی به همراه دوست عزیز و نقاش گرانقدر علی نوروزی آهنگسازی شد و نگارش طرح اصلی آن به پاییز سال ۲۰۱۰ در ارمنستان بر می‌گردد.گات‌ها شامل قطعاتی کوتاه و گوناگون است که در بافتی ضخیم و چند صدایی آهنگسازی شده است، لایه‌های مستقل و متشکل از زهی‌ها و بادی‌ها، سازهای ایرانی و… که در نقطه‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند. در عین حال کوتاه بودنی قطعه‌ها به دلیل نیایش گونه برگرفته از سروده‌های زرتشت و تاثیر گرفتن از رنگ و نقاشی است.»

آلبوم «گات‌ها» با شماره مجوز ۱۷۹۶-۱۳۹۹ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره واسپاری کتابخانه ملی ایران ۲۸۹۲۷ منتشر شده است.

«مرثیه ناتمام» برای دو مجموعه فرهنگی هنری که یک کار مشترک انجام دادند

«مرثیه ناتمام» عنوان تازه‌ترین محصول امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی با مشارکت مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

این آلبوم با آواز چهار خواننده موسیقی دستگاهی ایران امیر مداح، سید هاشم احمدوند، رضا طیبی و حمید خزایی با اشعاری از محمدعلی بهمنی، علیرضا قزوه، غلامرضا طریقی، غزاله شریفیان، سید محمد مهدی شفیعی، میلاد عرفان پور، بیت الله جعفری و محمد مهدی سیار در هشت قطعه تولید شده است. در این آلبوم برای فرهنگ سازی صحیح در موسیقی عزاداری به بهره گیری از دستگاه‌ها و آوازهای ایرانی از جمله راست پنجگاه، سه گاه، نوا، چهارگاه، شوشتری و دشتی پرداخته شده است.

در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است: «هنر آواز خوانی از دیرباز در آئین‌های سوگواری و تعزیه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) حضوری پر رنگ، جدی و انکار ناپذیر داشته است، به گونه‌ای که برترین تعزیه خوانان گذشته، برترین آواز خوانان دوره خود نیز بوده‌اند. آواز خوانانی مسلط به زیر و بم، فراز و فرود و ظرایف این هنر ملی ایران و علاوه بر این به اعتقاد بر رستاخیز کربلا با شور و شوق تمام، نغمات جان بخش خود را سرداده اند.

این اثر که با حضور شاعران و آواز خوانانی از سه نسل مختلف آماده شده است نشانه‌ای از ادامه حیات پر افتخار ۲ هنر شعر و آواز و تلفیق هنرمندانه این ۲، در این مرز و بوم و تلاشی برای ادای دین و پاسداشت حادثه عاشورا، در جهت فرهنگ سازی صحیح ارائه اثر هنری فاخر مرتبط با این واقعه تاریخی در عصر حاضر است.»

گوش دادن به بداهه نوازی های شش ساله در آلبوم «در پرده پیدا»

آلبوم بی‌کلام «در پرده پیدا» به آهنگسازی و نوازندگی عود آرش آقایی و همراهی سازهای کوبه‌ای بنان گلکار در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

«در پرده پیدا» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی عرضه شده در فرآیند فروش محصولات موسیقایی است که در قالب یک اثر بی کلام به آهنگسازی آرش آقایی و نوازندگی عود آرش آقایی و نوازندگی سازهای کوبه‌ای بنان گلکار پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

آرش آقایی فارغ‌التحصیل مدرسه راهنمایی و هنرستان موسیقی اصفهان در رشته عود نوازی، است که در حال حاضر دانشجوی آهنگسازی دانشگاه هنر است.«تار و عود» با همراهی غزل همایونی، «به عاشق آنچنان زیبد» با همراهی احمد نونهال دو مجموعه‌ای هستند که طی سال‌های اخیر توسط این آهنگساز و نوازنده جوان موسیقی منتشر شده‌اند.

وی درباره آلبوم «در پرده پیدا» نوشته است: «در پرده پیدا مجموعه‌ای است از ساخته‌ها، نوشته‌ها و بداهه‌نوازی‌هایی که به مدت شش سال ترجیع بند ذهنی‌ام بوده‌اند و در طول این زمان به رغم درگیری با تجربه‌های متعدد و متفاوت آنها را به طور موازی در پس ذهن نگاه داشته‌ام.در پرده پیدا برایم تا امروز طولانی‌ترین زیسته هنری بوده و نه فقط به مثابه حامل بخشی از شکل نگاه کردن و زیستن که همچنین در مقام شکل دهنده‌ای فعال به تلقی‌ام از عناصر موسیقایی محسوب می‌شود. امید است برای مخاطبان هم از سویی مایه لذت باشد و از سویی دیگر محرک بازنگری در شکل تجربه کردن»

آلبوم «در پرده پیدا» با شماره مجوز ۱۵۴۳-۱۳۹۹ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره کتابخانه ملی ۲۸۸۵۴ در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

نخستین تمدن ایران مرکزی در «سیلک – نمای شرقی» با حال و هوایی متفاوت شنیدنی شد

«سیلک-نمای شرقی» نیز عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های موسیقی بود که طی روزهای گذشته به آهنگسازی علی رادمان منتشر شد.

«سیلک، نمای شرقی (برای ارکستر)»، «دوئت دربازار مکاره (برای ویولن، ویولا و اصوات الکترونیک)»، «عیاشی در اتمسفر (برای اصوات الکترونیک)»، «مرثیه سرزمین متروک (برای گروه کر، ارکستر و اصوات الکترونیک)»، «در پی خاطره گمشده (برای عود و اصوات الکترونیک)» قطعاتی هستند که برای این آلبوم در نظر گرفته شده‌اند.

علی رادمان آهنگساز آلبوم «سیَلک -نمای شرقی» درباره این آلبوم نوشته است: «تصنیف و گردآوری آثار این آلبوم، در طول سال‌های اخیر برای من یک سفر متنوع شنیداری بود که ضمن برخورد با تجربه‌های متفاوت اجرایی، به رویکردهای صوتی مختلفی، انجامید. در این مجموعه مکاشفه‌های شخصی در چند صدایی و فرم، در کنار چشم اندازهای میان فرهنگی، شالوده اصلی قطعات را تشکیل می‌دهد. از طرفی در برخی قطعات، استفاده از عنصر بداهه در کنار تمرکزهای صوتیِ گسترش یافته، مولفه‌های اصلی به حساب می‌آیند. پرواضح است که استفاده از عناصری متفاوت، در موسیقی ملی ایران، بر ایجاد این مولفه‌ها تاثیر گذاشته است. این آلبوم دارای پنج اثر، شامل یک اثر ارکسترال، یک اثر الکترونیک و سه قطعه الکترو آکوستیک است. نام آلبوم از واژه «سیَلک» که نام نخستین تمدن ایران مرکزی، در کاشان بوده، گرفته شده است. سیلک قدمتی در حدود بیش از هفت هزار و پانصد سال دارد. این تپه در اصل ویرانه‌های زیگورات باستانی ایران است»

علی رادمان از جمله هنرمندانی است که تحصیلات موسیقایی خود را به عنوان دانشجوی ممتاز دانشگاه تهران به پایان رساند. او در وادی آهنگسازی سال‌ها نزد علیرضا مشایخی آموخت. وی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی آهنگسازی از تجربیات ادو مچیچ، اولنا دیاچکووا، ایرج صهبایی، محمد تقی مسعودیه، رافائل میناسکانیان، کامبیز روشن روان، مجید کیانی و احمد پژمان بهره‌مند شد. این هنرمند تاکنون با بسیاری از فستیوال‌های بین‌المللی آهنگسازی همکاری داشته و بسیاری از آثار او در اروپا، آمریکا و آسیا اجرا شده است. وی تاکنون چند کتاب و آلبوم در ایران و بلژیک به انتشار رسانده است. رادمان از سال ۱۳۷۵ به گروه موسیقی تهران و ارکستر موسیقی نو پیوست و کنسرت‌های متعددی را با این ارکستر به عنوان آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده اجرا کرد. رادمان سال‌ها سابقه تدریس در دانشگاه‌های تهران، سوره و دانشگاه آزاد شیراز را داشته است. از او تاکنون چندین اثر ارکسترال و آوازی، در مجامع علمی، و هنری بین‌المللی به اجرا رسیده است.

آلبوم «سیلک -نمای شرقی» به آهنگسازی علی رادمان با مجوز انتشار شماره ۱۳۹۹-۲۳۹۰ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت ۲۹۴۰۲ کتابخانه ملی ایرانی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

ثبت خاطرات پنجاه ساله هوشنگ کامکار با صدای امیر رنجبر در آلبوم «مشتاق گل»

آلبوم «مشتاق گل» هم عنوان یکی از تازه‌ترین آثار هوشنگ کامکار آهنگساز و پژوهشگر شناخته شده موسیقی کشورمان است که طی روزهای اخیر در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این آلبوم به خوانندگی امیرناصر رنجبر و هم خوانی صبا کامکار توسط موسسه «راوی آذرکیمیا» در دسترس شنوندگان قرار گرفت.

در این آلبوم ارسلان کامکار نوازنده ویولن و ویولن آلتو، علی جعفری پویان نوازنده ویولن، نگار نوراد نوازنده ویولنسل، سیاوش کامکار نوازنده سنتور، نیریز کامکار نوازنده تار، امیرناصر رنجبر نوازنده کمانچه و آرش رضایی نوازنده دف گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند، ضمن اینکه بهروز زندی توسل و سیاوش کامکار به عنوان صدابرداران در این اثر حضور دارند.

هوشنگ کامکار در توضیحات تکمیلی آلبوم «مشتاق گل» آورده است: «آلبوم مشتاق گل به سبک موسیقی ملی ایران برای ارکستر زهی وسازهای ایرانی تصنیف شده است. قسمت‌های آوازی اکثراً به صورت دوئت و کنترپوانتیک آوازی به‌صورتی که نقش صدای مرد و زن یکسان است. اشعار قطعه مشتاق گل و خطابه شرقی بیش از پنجاه سال بود که در خاطره من از جوانی مانده بود تا اینکه توانستم آن‌ها را به موسیقی درآورم، جالب است که در طول زمان نام شاعر خطابه شرقی که چند سطر از آن در خاطرم مانده بود را فراموش کرده و متاسفانه پس از تحقیقات فراوان در اکثر منابع معتبر موفق هم به یافتن نام شاعر نشدم. در نتیجه چون علاقه زیادی از جوانی به این شعر و خاطراتی از آن داشتم، چند سطر دیگر از «وقتی که تو می‌گریی» آنگاه جهان ز خشم بی حد بیدادگری فریاد حق می‌زند را بدان اضافه کردم و به ناچار به اسم خودم در آمد. قطعه خطابه شرقی بیشتر حالت اعتراضی و شجاعانه شیرزنی را بر ضد ظلم و بی‌عدالتی زمان دارد که صرفاً برای سازهای بادی برنجی به‌همراه کلارینت و کوبه‌ای برگرفته از سازهای آئین سوگواری مردمی در خیابان با تنظیمی جدید نوشته شده است. در قطعه «آواز صلح» سعی کردم به شرایط پیچیده و ناعادلانه جنگ در سراسر جهان بپردازم و چهره سخیف آن را با اشعار مناسب باباطاهر و سعدی به تصویر بکشم. در قطعه «گل باغ آشنایی» خواستم که زیبایی جهان و طبیعت را که در حال دگرگونی و نابودی است با اشعار لطیف و گویای م. آزاد به‌عنوان مرهمی بر دل‌ها ارائه کنم، این قطعه به همراه «آواز صلح» برای ارکستر سمفونیک تنظیم شده‌اند.»

جلوه‌هایی زیبا از موسیقی ردیف دستگاهی ایران در آلبوم «درآینه»

«درآینه» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار منتشر شده در فرآیند تولید و عرضه محصولات موسیقایی است که روز سه شنبه ششم آبان ماه سال ۱۳۹۹ به آهنگسازی حسین بهروزی نیا و خوانندگی اشکان کمانگری توسط مرکز موسیقی حوزه هنری در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

«درآینه اثری در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی که حاصل ذوق و قریحه حسین بهروزی نیا نوازنده سرشناس بربت و اشکان کمانگری خواننده با تجربه موسیقی ایرانی است. بهروزی نیا مانند دیگر آثارش کوشیده تا از موسیقی دهه‌های گذشته چندان فاصله نگیرد و همواره درخلق و تنظیم آن اصالت را مد نظر داشته باشد. تجربه سال‌ها نوازندگی در اجراهای زنده و همچنین آثار ضبط شده در استودیو، در این آلبوم کاملاً مشهود است.»

حسین بهروزی نیا در توضیحاتی پیرامون این آلبوم نوشته است: «با توجه به شرایط کنونی موسیقی سنتی و اهمیت قرار داشتن بر مدار اصالت‌ها با حفظ آنچه از گذشته به ما رسیده با بیانی تازه، رنگ و بویی امروزی و با همکاری هنرمندان جوان موسیقی ایرانی در آواز ابوعطا که یکی از مایه‌های قدیمی و اصیل موسیقی ماست با استفاده از ریتمها و حرکتهای تازه‌تر به روایتی تازه رسید و امید هست هنرمندان موسیقی با حفظ ارزش‌های کهن موسیقی ایرانی در خلق فضاهایی مناسب با امروز جامعه بپردازند.»

اشکان کمانگری خواننده موسیقی ایرانی نیز با اشاره به انگیزه‌های انتشار این اثر موسیقایی گفته است: «آلبوم موسیقی در آینه تلاشی برای ماندن در مسیر اصالت‌ها و ارزش‌های موسیقی ایرانی است. هرچند این روزها بر مدار دیگری و با جد و جهد بسیار اغلب بدنبال فاصله گرفتن از فضای موسیقی سنتی هستند این اثر تلاش دارد تا با نگاه امروزی‌تر موسیقی ایرانی را ارائه کند. فضاهای نو؛ گردشهای ملودیک و چیدمان ریتمها و حرکتها در همراهی آواز ابوعطا ترکیب تازه‌ایی رقم زده است.»

آلبوم موسیقی «درآینه» با شماره ثبت اثر به شماره ۹۹- م/۳۷۵ در مرکز موسیقی حوزه هنری به صورت فیزیکی و دیجیتالی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

ستاره نوجوان مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» با «هفت الف» به آرزویش رسید

پارسا خائف خواننده نوجوان موسیقی ایرانی که در فصل اول برنامه «عصر جدید» به‌عنوان یکی از نفرات برگزیده معرفی شد، به اولین آلبوم خود را به آهنگسازی مهیار علیزاده منتشر کرد.

در آلبوم «هفت الف»، علاوه بر قطعات فارسی که در آن‌ها از اشعار شاعرانی چون حضرت مولانا و اساتیدی نظیر استاد هوشنگ ابتهاج و محمدعلی بهمنی بهره برده شده، دو قطعه فولکلوریک ترکی نیز با تنظیم و نگاه متفاوت مهیار علیزاده پیش روی شنوندگان قرار می‌گیرد.

در این آلبوم که از حال و هوای موسیقی ارکسترال برخوردار است نوازندگانی چون کیمیا شعربافیان، پدرام فریوسفی، آرمین مرشد، بابک باربد، روژان محمدی، شهریار موسایئف، شیرزاد فتحعلیئف، علی رحیمی، مریم هاتف، مهیار علیزاده و فریدون بهرامی حضور دارند.

خائف که قبل از به شهرت رسیدنش در مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» در جشنواره‌های موسیقی «نوای خرم» و «جوان» نیز به عنوان هنرمند برتر معرفی شده بود، طی ماه‌های اخیر ضمن حضور در ایونت های مختلف تبلیغاتی که با واکنش‌های مثبت و منفی هم رو به رو بود دو تک آهنگ «خیال تو» و «سرخی سیب» به آهنگسازی مسعود تدینی را در فضای مجازی منتشر کرده بود. او در مصاحبه‌هایی که طی ماه‌های گذشته انجام داده بود از انتشار آلبوم به عنوان یکی از آرزوهایش یاد کرده بود.

پارسا خائف آبان ماه سال ۱۳۹۸ نیز برنده جایزه ویژه فستیوال «گراند پریکس» موسیقی موغام کشورهای اسلامی شد. در این فستیوال بین‌المللی که هنرمندان کشورهای اسلامی از کشورهایی چون ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، مصر، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان و قرقیزستان شرکت داشتند پارسا خائف به نمایندگی از کشورمان به مسابقات فینال راه یافته و برنده جایزه ویژه شد.

این خواننده نوجوان همچنین تیتراژ برنامه تلویزیونی «میدون» شبکه سوم سیما را به آهنگسازی فرید سعادتمند ارائه کرد بود.

حکایت موسیقی با اصالت در آلبوم «مژده طرب» با یاد چند هنرمند پیشگام

«مژده طرب» عنوان یکی از جدیدترین آثار موسیقایی منتشر شده به آهنگسازی و نوازندگی امیرمسعود هراتیان است که در قالب اجرا، آهنگسازی و بازآفرینی آثار تعدادی از بزرگان موسیقی کشورمان پیش روی علاقه مندان قرار گرفته است.

امیرمسعود هراتیان از جمله هنرمندانی است که موسیقی نزد هنرمندانی چون انوشیروان روحانی و سامان احتشامی فرا گرفته است. وی علاوه بر عضویت در کانون مدرسان خانه موسیقی در عرصه نوازندگی با کانون موسیقی «نیواک» دانشگاه اصفهان، تک نواز پیانو ارکستر مجلسی «سایه» و تعدادی دیگر از پروژه‌ها همکاری داشته است.

وی درباره آلبوم «مژده طرب» نوشته است: آلبوم «مژده طرب» حکایت موسیقی با اصالتی است که در عین اینکه روح زندگی روزمره ما ایرانی‌ها در آن جاری است، هارمونی و آکوردهای موجود در آن پیغام نوگرایی در پی دارد. مژده طرب روایتی از عشق و علاقه به سبک پیانو ایرانی است. امید که بر دل دوستدارانش بنشیند»

«بهار دلم»، «بداهه نوازی»، «برتراز پرواز»، «فرود به ماهور»، «لبخند ماه – براساس ملودی فرامرز پایور و حسام السلطنه»، «تک نوازی»، «لعل – ملودی منسوب به استاد علی اکبر شیدا»، «مژده طرب»، «پرده گردانی»، «تا انتها حضور- براساس ملودی علی اکبر شیدا و مرتضی محجوبی» آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

آلبوم «مژده طرب» با مجوز شماره ۲۹۴۰-۱۳۹۹ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره واسپاری ۲۹۸۵۲ کتابخانه ملی در دسترس شنوندگان قرار گرفته است.

«نغمه چنگ» و انتشار یک آلبوم مهم از یک گروه مهم در روزهای پایانی آبان

آلبوم «نغمه چنگ» به آهنگسازی سعید ثابت با همراهی گروه «پایور» و خوانندگی شهرام آبرومند در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران منتشر شد.

«راز و نیاز» به آهنگسازی فرامرز پایور و تنظیم سعید ثابت، «ساز و آواز به همراه کمانچه» با شعر حافظ، تصنیف «امان» با شعر و آهنگ عارف قزوینی و تنظیم فرامرز پایور، «چهار مضراب سنتور و ارکستر» ساخته فرامرز پایور با تنظیم سعید ثابت، تصنیف «بهانه» با شعر شیخ‌بهایی و آهنگسازی سعید ثابت، تصنیف «نازار دلی» بر اساس یک ملودی قدیمی با تنظیم سعید ثابت و اشعاری از مولانا و ابوسعید ابوالخیر، «ضربی نغمه و فرود» به آهنگسازی فرامرز پایور و تنظیم سعید ثابت، «ساز و آواز به همراه نی و سنتور» با اشعاری از حافظ و باباطاهر، تصنیف «نغمه چنگ» با شعر حافظ و آهنگسازی سعید ثابت و «رنگ» بر اساس یک ملودی قدیمی و تنظیم سعید ثابت آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

محمد اسماعیلی نوازنده تمبک، سعید ثابت نوازنده سنتور، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، حسین رضا نوازنده تار و بم تار، زمان خیری نوازنده نی، بهنوش بهنام نیا نوازنده عود، رضا آبایی نوازنده قیچک، سمانه باروتی نوازنده عود، بنفشه بختیاری نوازنده سنتوربم، بهنام نای نوازنده عود گروه نوازندگان این آلبوم را تشکیل می‌دهند. صادق نوری و آرش عادل پور صدابردار، صادق نوری میکس و مستر، جلیل دیده ور عکاس، علیرضا حاجی رحمانی طراح گرافیک دیگر عوامل اجرایی را تشکیل می‌دهند.

گروه «پایور» یکی از گروه‌های شناخته شده موسیقی ردیف دستگاهی ایران با سرپرستی زنده‌یاد فرامرز پایور است که در ابتدا توسط این هنرمند بنیانگذاری شد. این گروه با خوانندگان سرشناسی چون عبدالوهاب شهیدی و محمدرضا شجریان همکاری کرده است. گروه «پایور» اکنون به سرپرستی سعید ثابت از شاگردان فرامرز پایور فعالیت‌های خود را با خوانندگان جوان دیگری ادامه می‌دهد.

سعید ثابت نیز از جمله هنرمندان مطرح موسیقی ردیف دستگاهی ایران است که از او به عنوان یکی از مهم‌ترین شاگردان و ادامه‌دهندگان مکتب فرامرز پایور یاد می‌کنند.این هنرمند از سن ۱۱ سالگی فراگیری موسیقی را در هنرستان موسیقی ملی ایران آغاز و پس از آن نوازندگی سنتور را نزد مرحوم فرامرز پایور آموخت. وی حین فراگیری از آموزه‌های موسیقی پایور نزد هنرمندان دیگری از جمله ارفع اطرایی، اسماعیل واثقی، اسماعیل تهرانی نیز بهره مند شد. این هنرمند در طول فعالیت‌های موسیقایی موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر تهران شد.

عضویت در ارکستر «ژونس موزیکال»، همکاری با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران، عضویت در گروه موسیقی «پایور»، همکاری با ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی، انتشار چندین اثر موسیقایی در حوزه تولید آلبوم و انتشار کتاب، تدریس در دانشگاه‌های مختلف کشور بخشی از فعالیت‌های موسیقایی سعید ثابت را تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=26960

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا