موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

جشنواره موسیقی نواحی و بازی با سلامت هنرمندان

به گزارش کامینگ سون موزیک: سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی با بودجه دولتی در حالی برگزار شد که بسیاری از رویدادهای هنری به دلیل وضعیت قرمز در شیوع ویروس کرونا لغو شده‌اند.

در اواخر ماه مهر جشنواره کنسرت‌ها در منطقه آزاد کیش با ورود رسمی ستاد ملی ‎کرونا لغو شد. این کنسرت‌ها با حضور چهره‌های موسیقی پاپ برگزار می‌شد که در میانه‌ی راه به دستور ستاد ملی کرونا، اجراها را لغو کردند.

البته در روزهای ابتداییِ این رویداد، رضا بهرام و هوروش بند در فضای باز آبنمای موزیکال کیش به صحنه رفته بودند. اما کنسرت‌های بهنام بانی، حسن ریوندی (کنسرت خنده) و مسعود صادقلو اجازه‌ی اجرا نیافتند.
این عدمِ اجرای کنسرت‌های کیش مورد اعتراضِ آنچنانی قرار نگرفت، چرا که همه می‌دانند در روزگاری که کرونا تهدیدی برای سلامت جامعه است، باید به تصمیم‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا احترام گذاشت.

در این میان اما تنها چند هفته بعد و در حالی که شیوع ویروس کرونا شدیدتر شده بود، جشنواره‌ی موسیقی نواحی در کرمان برگزار شد و ستاد ملی کرونا هم هیچ دخالتی در این زمینه نکرد.

این جشنواره در کرمان برگزار شد و شاید چون بودجه دولتی داشت، تمامِ مسئولان استانِ کرمان دست به دست هم دادند تا به هر قیمتی که شده این جشنواره برگزار شود.

حال پرسش اینجاست؛ اگر این رویداد خصوصی بود یا بودجه‌ی دولتی نداشت، همان مسئولانِ استان کرمان اجازه‌ی برگزاریِ این رویداد را می‌دادند؟

گویا کرونا آن‌قدر ویروسِ هوشمندی است که فقط برای رویدادهای خصوصی شیوع می‌یابد و در رویدادهای دولتی که بیت‌المال در آن خرج می‌شود، این ویروس هم شیوعی ندارد!

جالب اینجاست که جشنواره موسیقی نواحی با حضور تعداد زیادی از نوازندگان و خوانندگان موسیقی نواحی برگزار شد که بیشتر این هنرمندان، سنِ بالایی داشتند. برکسی پوشیده نیست که ویروس کرونا برای کُهن‌سالان خطرناک‌تر است.

حال باید دید با کدام توجیه چنین جشنواره‌ای برگزار شد. به راستی توجیه ستاد ملی کرونا در این باره چیست؟

درست در هفته‌ای که یک روزش (سه‌شنبه) تعطیل بود و ستاد ملی کرونا مردم را به ماندن در خانه تشویق می‌کرد و از آنها می‌خواست تا به سفر نروند؛ جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد تا شرکت‌کنندگانش از نقاط مختلف ایران به کرمان سفر کنند.

خراسان رضوی، افغانستان، خوزستان، گلستان، بوشهر، مازندران، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، کرمانشاه، لرستان، فارس، اراک و شهرهای مختلف کرمان؛ نقاطی بودند که هنرمندان‌شان به کرمان سفر کردند تا در جشنواره موسیقی نواحی شرکت کنند.

این در حالی است که در همان روزهای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی، مردم تهران در این شهر قرنطینه بودند و ماشین‌هایِ با پلاکِ تهران اجازه خروج از شهر را نداشتند و در صورت تخلف 500 هزار تومان جریمه می‌شدند. همچنین ترددها و سفرهای بین استانی با محدودیت‌های بسیاری مواجه شد.

یعنی درست در روزهای اوجِ شیوع ویروس کرونا مسئولان جشنواره موسیقی نواحی، هنرمندانی را از استان‌های مختلف کشور به استان کرمان آوردند. این کار به طور حتم نوعی بازی با سلامتِ این هنرمندان به قیمتِ برگزاریِ جشنواره‌ای بود که بودجه دولتی داشت.

حال بیایید نگاهی به آمار مبتلایان و درگذشتگانِ ویروس کرونا در استان کرمان داشته باشیم. آماری که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکیِ استان کرمان ارائه کرده به این شرح است:

آمار کلی کرونا در استان کرمان در 24 ساعت منتهی به ظهر یکشنبه 18 آبان 1399 به این شرح است که 699 نفر مبتلای قطعی به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان بستری‌اند.

طی 24 ساعت گذشته 177 بیمار مبتلای قطعی کرونا در کرمان بستری شده‌اند و با احتساب این آمار مجموع موارد بستری دارای تست مثبت کرونا در بیمارستان‌های کرمان به 10 هزار و 691 نفر رسیده است.

طی 24 ساعت گذشته در کرمان 25 نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند. با احتساب این آمار مجموع جان‌باختگان بیماران مبتلا به کرونا در کرمان به یک‌هزار و 342 نفر رسید. طی آخرین آمار و اطلاعات، استان کرمان هم اکنون در وضعیت قرمز بیماری قرار دارد.

به راستی چرا باید جشنواره موسیقی نواحی در کرمان برگزار شود و چرا باید با سلامتِ چندین و چند هنرمندِ با ارزش در عرصه موسیقی نواحی به اینگونه برخورد شود؟

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=26874

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا