موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

قطعه پرواز زنبور عسل در راه ثبت رکورد در گینس

به گزارش کامینگ سون موزیک:  آغاز پیدایش موسیقی را می‌توان به نوعی همزمان با خلقت انسان دانست تا جایی که انسان اولیه این هنر را با آواهایی از دل طبیعت همچون وزش باد، صدای جویباران و پرندگان مورد شناسایی قرار داد و سپس برای تقلید هر یک از این صداها نیز رفته رفته موفق به کشف برخی از آلات موسیقی شد.

رفته رفته و با هوشمندی بشر، نخستین سازها همانند نی و طبل مورد استفاده انسان درآمد و این در حالی است که از هند، چین، آشوریان و سومریان به عنوان نخستین مناطق و تمدن‌ها یاد برده می‌شود که موسیقی در بین آنها از گذشته‌های دور جاری و ساری بوده است.

تاریخ موسیقی باستان در ایران اما به سال‌های عصر اساطیری باز می‌گردد تا جایی که در شاهنامه فردوسی از سازهایی چون سرنا در این دوره یاد شده و پس از آن و در آثار محدود برجای مانده از تمدن‌های بابل، آشور و ایلام سازهایی مانند سنتور و تنبور را به آن دوران نسبت داده‌اند.

پس از آن و در دوران اسلامی که موسیقی توسط یونانیان دارای نظم و قاعده شد، نهضت موسیقی در ایران را شاهدیم و اوج آن نیز به دوران امویان و عباسیان بازمی‌گردد.

موسیقی اما در تمامی نقاط ایران با تمام فراز و نشیب‌های خود به طور تقریبی یکسان گسترش پیدا کرد و همواره و در طول تاریخ خود نیز افراد به نامی را به عنوان چهره‌های شاخص در این عرصه معرفی کرده است.

این هنر در قزوین نیز سابقه طولانی دارد تا جایی که در دوران گذشته مکتب خاص موسیقیایی به نام خود داشته و تا اواخر قاجار نیز رواج داشت اما امروز این مکتب فراموش شده و در عین حال نیز دارای اساتید مسلم آواز ایران چون اقبال سلطان، ملقب به اقبال آذر نیز بوده است.

سیاوش شهسواری ۳۳ ساله، پدیده نوظهوری در عرصه موسیقی استان و کشور و در حال حاضر دانشجوی کنسرواتوار عالی موسیقی اتریش است که به دعوت فدراسیون آهنگسازان و نوازندگان ایالات متحده آمریکا و کانادا (AFM) قرار است در سال ۲۰۲۱ برای نواختن قطعه پرواز زنبور عسل در مدت ۶۰ ثانیه با ویلن به آمریکا سفر کند که در صورت انجام این کار نامش در کتاب گینس ثبت خواهد شد

نوازندگی را از چه دورانی آغاز کردید؟

در دوران کودکی و هنگامی که تنها چهار سال داشتم سیم‌های کهنه ترمز دوچرخه‌ام را روی تخته سوار می‌کردم و با اینکه هیچ اطلاعی از موسیقی نداشتم و الفبای آن را هم نمی‌دانستم اما هنگام بستن سیم‌ها برروی تخته آنها را از شل به سفت، یعنی از بم و زیر سرهم می‌کردم و همین مساله علاقه مرا به موسیقی بیشتر و بیشتر کرد.

در حالی که از یک خانواده ۹ نفره بودم و هیچ یک از اعضای خانواده تمایلی به موسیقی نداشتند، اما با تشویق پدر و مادرم و حمایت‌های جدی آنها، این راه را ادامه دادم.

نخستین سازی را که انتخاب کردم گیتار بود اما تنها ۲ سال با آن کار کردم و سپس و هنگامی که به سن ۸ سالگی رسیدم به سمت ویلن رفتم و آنجا بود که علاقه شدیدی به این ساز بی‌نظیر پیدا کردم.

متاسفانه این ساز استادی در شهر قزوین نداشت و با توجه به عشق و علاقه من به این ساز، با همراهی پدر و مادرم به تهران رفتم و همین مساله رفت و آمد به تهران باعث شد تا من بیشتر و بیشتر روی این ساز تمرین کنم و به آن عشق بورزم.

پس از مدتی موفق شدم در هنرستان موسیقی تهران ثبت نام کنم و پس از چهار سال با استاد ارسلان کامکارها آشنا شدم و ۲ سال متوالی نیز شاگرد ایشان بود.

بعد از پایان هنرستان موسیقی مدتی را ترک تحصیل کردم و سپس در دانشگاه فرهنگ و هنر ثبت نام کردم که در آن موقع ۲۳ سال داشتم و در آنجا و بعد از پایان یک ترم، به پیشنهاد اساتید دانشگاهی و با توجه به سطح بالای توانمندی‌هایم، تصمیم به ترک این دانشگاه گرفتم.

پس از بیرون آمدن از دانشگاه فرهنگ و هنر تصمیم گرفتم ادامه درس موسیقی خودم را خارج از کشور ادامه دهم و به همین جهت و با توصیه و راهنمایی دوستانم، کشور اتریش و شهر وین را انتخاب کردم و از آنجایی که به زبان‌های انگلیسی و آلمانی تسلط کامل داشتم و مدتی نیز لیدر میهمانان خارجی بودم، اطلاعات خوبی راجب کشور اتریش به دست آورده بودم.

سپس در کنسرواتوار عالی موسیقی اتریش (هنرستان عالی موسیقی) ثبت نام کردم و با توجه به شهرت جهانی این مرکز در حوزه هنر، بالاترین سطح موسیقی و هنرهای نمایشی در آن تدریس داده می‌شود.

با توجه به اینکه در سال ۸۹ عضو بین‌المللی فدراسیون جهانی موسیقی دانان جهان (FIM) شده و به عضویت رسمی فدراسیون آهنگسازان و نوازندگان ایالات متحده آمریکا و کانادا (AFM) نیز درآمده بودم، صلاحیت تدریس موسیقی در تمام نقاط جهان را دارم.

در حال حاضر نیز از سال ۹۴ مشغول به تحصیل در کشور اتریش هستم و مهرماه پارسال به علت بیماری پدرم به ایران آمدم و پس از شیوع ویروس کرونا نتوانستم بروم در حالی که چهار سال از درس من باقیمانده است.

ساز ویلن چه مزیتی به سایر سازها دارد؟

ویلن ساز بی‌نظیری است، این ساز چهار سیم دارد اما هزاران تکنیک را می‌شود با آن پیاده کرد اگرچه بسیاری این ساز را سخت می‌دانند اما به نظر من اگر علاقه و تمرین زیاد داشته باشید، می‌توانید در هر عرصه‌ای از این کار موفق باشید و به همین خاطر بیشترین موفقیت من با همین ساز بوده است.

در واقع می‌توان عقیده داشت ویلن یک ساز جهانی است و پرمخاطب و هواداران زیادی نیز در سراسر جهان دارد، اما وقتی از ساز صحبتی به میان می‌آید هر فردی بنا به سلیقه خود به سازی علاقه‌مندی پیدا می‌کند اما ویلن سازی است که باید شخص نوازنده روی آن بسیار مسلط باشد که در این صورت می تواند قطعات خارق العاده‌ای را با آن بنوازد.

این در حالی است که اصولا ساز پیانو گستره صدایی زیادی دارد و ساز ویلن هم کارآیی زیاد با ریزه کاری‌های بالا، و این باعث می‌شود تا اگر فردی این دو ساز را یاد بگیرد در آن صورت می‌تواند بسیاری از سازها را نیز بنوازد.

به راستی اتریش خاستگاه موسیقی جهان است

بدون شک و به اذعان بسیاری از خبرگان موسیقی جهان، اتریش مهد موسیقی کلاسیک جهان به شمار می‌رود تا جایی که این کشور همه ساله میزبان برگزاری مهمترین و باشکوه‌ترین کنسرت‌ها و برنامه‌های مهم موسیقی دنیا است.

توضیحاتی در خصوص دعوت به آمریکا و اجرای قطعه پرواز زنبور عسل ارایه دهید؟

در سال ۸۹ که عضو فدراسیون آهنگسازان و نوازندگان ایالات متحده آمریکا و کانادا شدم نمونه‌ای از کارهایم را برای آنان ارسال کردم و برای اجرای قطعه پرواز زنبور عسل از من دعوت رسمی به عمل آمد.

این قطعه متعلق به آهنگ ساز مشهور روس یعنی نیکولای ریمسکی کورساکف است که در سرعت بالا، قطعه بسیار دشواری بوده و در واقع برای ویلن نوشته شده که در حال حاضر دیوید گرت آلمانی در ۶۴ ثانیه توانسته آن را اجرا کند اما در صورتی که موفق شوم این قطعه را در ۶۰ ثانیه اجرا کنم ضمن ثبت این رکود در گینس، پاداش یک میلیون دلاری آن را نیز به دست می‌آورم.

اگرچه بیشتر وقت من به تدریس و تنظیم آهنگسازی می‌گذرد اما با ۱۰ ساعت تمرین روزانه، در آمادگی کامل برای این اجرا هستم و به همین منظور زمستان امسال به اتریش می‌روم تا ضمن ادامه درسم، آمادگی خود را برای حضور در رویداد بزرگ موسیقی جهان در آمریکا بالاتر ببرم.

مهارت خود را در سازها و سبک‌های موسیقی بیان کنید؟

همانگونه که گفتم بیشتر اوقات من برای،تدریس که عشق فراوانی را نیز به آن دارم، سپری می‌شود، اما در بخش ساز، ویلن، گیتار، پیانو، سنتور، گیتار الکتریک، ماندولین، کاخن، هارمونیکا، پرکاشن و عود و همچنین در حوزه سبک نیز پاپ، کلاسیک، ترنس، هوس و تلفیقی فعالیت گسترده‌ای دارم.

نخستین قطعه‌ای که ساختم به نام نغمه‌های شبانه بود که در تمام شبکه‌های صدا و سیما پخش شد و تنها کنسرتی که برگزار کردم در سال ۲۰۱۶ و در آنکارا بود.

در حال حاضر ضمن همکاری با صدا وسیما، عضو خانه موسیقی ایران، انجمن صنفی هنرمندان ایران، صندوق اعتبارات هنرمندان

و همچنین عضو رسمی فدراسیون بین المللی موسیقی دانان جهان (FIM) و عضو رسمی فدراسیون آهنگسازان و نوازندگان ایالات متحده آمریکا و کانادا (AFM) هستم.

کرونا بر روی موسیقی نیز تاثیرگذار بوده است؟

بدون شک شیوع ویروس کرونا که توانسته روند کاری بسیاری از صنوف را متوقف و یا کند کند، برروی موسیقی نیز اثرگذاری زیادی داشته تا جایی که ما این روزها شاهد برگزاری هیچ کنسرت و یا برنامه مربوط به موسیقی در سراسر جهان نیستیم.

اگرچه ویروس کرونا این روزها مردم را به شدت اذیت می‌کند اما بدون شک با موسیقی می‌توانیم بسیاری از رنج و مصیبت‌های ناشی از این بیماری را در سطح جامعه کاهش دهیم.

یکی از راهکارهای مقابله با این ویروس و بالا بردن روحیه مردم در برابر مشکلات پیش آمده، برگزاری کنسرت‌های خیابانی است که این مساله می‌تواند ضمن بالا بردن روحیه مردم، آنان را به ادامه زندگی امیدوارتر کند.

موسیقی، هنری تاثیرگذار است که می‌تواند حال آدم‌ها را خیلی خوب کند و از این رو و با توجه به شیوع بیماری کرونا، احساس می‌کنیم این هنر می‌تواند در روحیه مردم تاثیرگذار باشد چرا که در هر شرایطی روحیه افراد را می‌تواند عوض کند.منبع: ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=26816

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا