موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

مردم از موسیقی های نواحی و سنتی اصیل به سمت موسیقی سطحی رفتند

به گزارش کامینگ سون موزیک: هوشنگ جاوید گفت: در جامعه و موسیقی کشور ما تحول فرهنگی منفی صورت گرفته و با سوق دادن مردم به سوی آثار موسیقی فرنگی، جوانان نسل دو دهه اخیر با فرهنگ خودی بیگانه شده‌اند.

این پژوهشگر موسیقی در خصوص وضعیت موسیقی امروز کشور بیان کرد: اهمال دستگاه‌های فرهنگی و عدم توجه جدی به موضوع موسیقی باعث شده مردم از موسیقی های نواحی و سنتی اصیل به سمت آثار موسیقی سطحی بروند. از حدود ۲۰ سال پیش به بعد، به دلیل ضعف در شناسایی و شناساندن فرهنگ به مردم و گریز به دامان بیگانه و سوق دادن جامعه به سمت موسیقی‌های فرنگی از طریق جشنواره ها و کنسرت های متفاوت و اجازه فعالیت دادن به اسپانسرهایی که از نظر اندیشه با آن چیزی که پایه فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران بود، سنخیتی نداشتند، موجب شد حرکت هایی صورت گیرد که متاسفانه نسل دو دهه اخیر را با فرهنگ خودی بیگانه شود.

وی افزود:این روند فرسایشی است که باعث فرسایش در شنیدن، دیدن، فهم و درک و… می‌شود تا مردم آثار ساده تر را بپسندند و آثار عمیق را کنار بگذارند. این یک تحول فرهنگی منفی است و در این تحول در نزد مردم ارزش ها و ضد ارزش ها جای خود را با یکدیگر عوض می‌کنند.

جاوید تصریح کرد: تهاجم فرهنگی از همین جا شکل می‌گیرد. تهاجم فرهنگی چیز پیچیده‌ای نیست بلکه خیلی هم ساده است. برای مثال وقتی یک لطیفه درباره ائمه(ع) ساخته شود و عده‌ای به جای این که با آن برخورد کنند، به آن می‌خندند، جوک های دیگری هم ساخته می‌شود و این موضوع گسترش پیدا می‌کند. این، همان تحول فرهنگی منفی است.

این پژوهشگر موسیقی با بیان اینکه با اجازه دادن به فعالیت در زمینه آثاری که با فرهنگ‌ کشور ما تناسبی ندارد، موسیقی ما رو به زوال رفته، گفت: متاسفانه در جامعه ما تحول فرهنگی منفی صورت گرفته است. ابتدا گفتند که اشکال ندارد به این مدل موسیقی نیز نگاه شود و افراد فعالیت کنند اما اکنون طوری شده که کسی نمی‌تواند این وضعیت را اصلاح کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما به موسیقی جهان اصلا نیازی نداریم و اگر به موسیقی بومی کشور خود توجه درستی داشته باشیم، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. همان‌طور که مرحوم وزیری و خالقی این کار را کردند و نتیجه گرفتند. ایرانی ها موسیقی ارکسترال گوش نمی‌دهند و از موسیقی کلاسیک فراری هستند اما با تلفیق موسیقی ایرانی و ادوات و شکل کار موسیقی فرنگی، چیزی به اسم ارکسترال ایرانی پدید آمد که آن هم جدی گرفته نشد. جالب اینجاست که در ارکسترال ایرانی کارهایی به عنوان پیش درآمد و اورتور تولید شد که وقتی می‌شنویم لذت می‌بریم اما امروز در آثار ساخته شده اورتور خوب نمی‌شنویم.

جاوید ادامه داد: آثار استاد تجویدی و استاد همایون خرم را وقتی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که آثاری بسیار درخور و قابل تامل بوده است چون ارکسترال های بسیار ناب با زیرساخت های ایرانی هستند اما در ۲۰ سال اخیر به این موضوعات هیچ توجهی نشده است.

این پژوهشگر موسیقی درخصوص راهکار آشنایی و علاقه‌مند کردن جوانان با آثار موسیقی اصیل بیان کرد: کار فرهنگی صرف به صورت مداوم تنها راه علاقه‌مند کردن جوانان به موسیقی نواحی، سنتی و بومی است که البته هزینه بر خواهد بود و چون مسئولان و دستگاه های فرهنگی می‌دانند که تاوان سنگینی بابت اهمال کاری های خودشان باید بپردازند، اقدامی انجام نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی استعداد ها و ظرفیت های خوبی در زمینه موسیقی دارد، عنوان کرد: خراسان بی نهایت ظرفیت برای فعالیت دارد و جوان های بسیار فعال و عالم دارد که از این میان می‌توان به آقای حق‌گو اشاره کرد که آثار خوبی تولید مرده است اما حمایتی از او صورت نگرفته و کارهایش جدی گرفته نشده که نتیجه‌ این جدی گرفته نشدن را هم می‌توانیم مشاهده کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=26777

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا