موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

خرید فیزیکی موسیقی در ایران به فراموشی سپرده شده

به گزارش کامینگ سون موزیک: سپهر سعیدی معتقد است که خرید فیزیکی موسیقی در ایران به فراموشی سپرده شده است و ناشران ایرانی بستر مناسبی برای نشر دیجیتال موسیقی در اختیار ندارند.

سپهر سعیدی ناشر و تهیه‌کننده موسیقی در برنامه‌ی رادیوییِ «ارغنون» گفت: نمودار پراکندگی و تعداد نسخه‌های فیزیکی موسیقی در سراسر دنیا روند نزولی دارد. فروش فیزیکی موسیقی هیچ‌گاه از بازار موسیقی حذف نمی‌شود، چرا که این روش همیشه برای مخاطب لذت و ارزش دارد.

وی ادامه داد: شرکت «کاست‌مستر انگستان» در سال 2019 حدود 35 هزار حلقه کاست موسیقی فروخته است. امروزه اکثر آلبوم‌های موسیقی در قالب‌های «کاست» و «صفحه سنگی» و «لوح‌های فشرده» در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. آثار فیزیکی موسیقایی در فروشگاه‌های موسیقی، نماد بوتیک‌گونه پیدا کرده‌اند.

سعیدی تاکید کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مخاطبان موسیقی از مسیرهای دیجیتال و آنلاین، موسیقی مورد نظر خود را گوش می‌دهند. در عین حال آرشیوداران موسیقی به خرید نسخه‌های فیزیکی موسیقی علاقه‌مندند. خریداران نسخه‌های فیزیکی موسیقی دوست دارند برای شنیدن موسیقی مورد علاقه خود وقت و انرژی صرف کنند.

این ناشر موسیقی درباره فرهنگ شنیدن موسیقی گفت: متاسفانه بسیاری از مردم ایران شیوه و فرهنگ شنیدن موسیقی را بلد نیستند. خرید فیزیکی موسیقی در ایران به فراموشی سپرده شده است. اکثر مخاطبان ایرانی بدون توجه به حقوق تولیدکننده‌ آثار مختلف را به اختیار می‌گیرند. تمام ناشران ایرانی با توجه به ظرفیت فروش فیزیکی محصولات خود دست به تولید می‌زدند. متاسفانه ناشران ایرانی بستر مناسبی برای نشر دیجیتال موسیقی در اختیار ندارند.

سعیدی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر نشر موسیقی تاکید کرد: شرایط فعلیِ دنیا باعث شده تا میزان فروش نسخه‌های فیزیکی موسیقی به کمترین میزان برسد و بر همین اساس اکثر فروشنده‌ها و تولیدکننده‌های موسیقی در کشور در آستانه تعطیلی کسب و کار خودشان قرار گرفته‌اند. مخاطبان موسیقی باید برای گوش دادن به موسیقی یک پلتفرم قانونی و مناسب را انتخاب کنند و با پرداخت هزینه‌ی تعیین شده آثار مختلف را در دست داشته باشند.

وی در پایان گفت: بسیاری از پلتفرم‌های پخش قانونی موسیقی با هزینه‌های آبونمانی بسیار اندک قطعات مختلف را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.

برنامه ارغنون با موضوع تولید و نشر موسیقی، با حضور سپهر سعیدی ناشر موسیقی، از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=26754

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا