جشنواره موسیقیجشنواره موسیقی ایرانموسیقیموسیقی ایران

جشنواره موسیقی نواحی؛ دلگرمی هنرمندان

به گزارش کامینگ سون موزیک: آتشگر می‌گوید جشنواره موسیقی نواحی ایران باعث می‌شود هنرمندان به کارشان دلگرم شود.

حبیب‌الله قادر آتشگر نوازنده قیچک و خواننده سیستانی درخصوص اجرای خود در جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: ما در سیستان یک موسیقی تاریخی به نام سیتک داریم. این موسیقی را هزار سال پیش زن‌ها و مردها در مراسمات می‌خواندند. به این صورت بود که آقا یک بیت می‌خواند و خانم جواب آن را می‌داد و یا برعکس. این موسیقی بیشتر در مراسم‌های عروسی و آیینی اجرا می‌شد. هنوز هم در مراسم‌ها اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: سازهایی که استفاده می‌شود دهل، سرنا، قیچک و رباب است. خود بنده نیز قیچک را از ۱۲ سالگی نزد پدرم یاد گرفتم. نسل اندر نسل ما همه خنیاگر بوده‌اند. در حال حاضر کار ساخت ساز را نیز خودم انجام می‌دهم. ضمن اینکه من نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم.

این هنرمند موسیقی نواحی در رابطه با رپرتواری که اجرا کرد، اظهار داشت: “بابا گل افروز” و “لیلی جان” قطعاتی بودند که من در این برنامه اجرا کردم. بابا گل افروز یک آدم دوست داشتنی بوده که دلزده می‌شود و می‌رود. آن‌قدر دنبال او می‌گردند ولی پیدا نمی‌شود. لیلی جان هم یک شعر اصیل سنتی است که مردم سیستان آن را در مراسم‌ها می‌خوانند.

قادر آتشگر با اشاره به اینکه اگر این جشنواره‌ها نباشند کار هنرمند فراموش می‌شود، در رابطه با ضرروت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی عنوان کرد: این جشنواره باعث می‌شود هنرمند به کارش دلگرم شود. کمک بسیار بزرگی برای هنرمندان است. من به خاطر مریضی نتوانستم با گروهم به کرمان بیایم. خداوند کسانی که جشنواره برگزار می‌کنند را حفظ کند و بدانند که دعای خیر هنرمندان پشت سر آن‌ها است. امیدوارم بیماری کرونا هر چه زودتر رفع شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=26626

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا