موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

موسیقی زبان مشترک وحدت شرق و غرب

به گزارش کامینگ سون موزیک: به مناسبت میلاد پیامبر وحدت، برنامۀ موسیقی «تنبور شرق و غرب» با اجراهایی از محمد یگانه و گروه خراسان، همچنین عبدالرضا رهنما و گروه زاگرس، به ترتیب روزهای ۱۲ و ۱۳ آبان ماه از صفحۀ اصفهان فرهنگ برای عموم مخاطبان به‌صورت زنده پخش می‌شود.

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اعلام این خبر گفت: موسیقی مقامی در نواحی مختلف ایران حال و هوای خاص خود را دارد و برخاسته از آیین‌ها و ویژگی‌های اقلیمی همان منطقه است، به همین دلیل تفاوت‌هایی بین موسیقی شرق و موسیقی غرب ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: از آنجا که ردیف دستگاهی ایران در آواز وامدار مکتب موسیقی اصفهان است و این شهر در مرکز کانون میان فرهنگی ایران بزرگ فرهنگی قرارگرفته، برگزاری برنامۀ «تنبور شرق و غرب» در آن، می‌تواند حس وحدت میان موسیقی نواحی شرق و غرب را ایجاد کند و جلوه‌گر برهم‌کنش این میراث ناملموس باشد.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در برنامۀ «تنبور شرق و غرب» که به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص) و هفتۀ وحدت شامگاه ۱۲ و ۱۳ آبان ماه در هنرسرای خورشید برگزار می‌شود، دو گروه مهم و سرشناس موسیقی نواحی ایران برای مخاطبانی که به‌صورت مجازی از صفحۀ (isfahanfarhang) شاهد پخش این برنامه هستند، اجرای زنده دارند.

عطریان توضیح داد: ساعت ۲۱ شب ۱۲ آبان ماه، گروه خراسان به سرپرستی و با آواز محمد یگانه، فرزند استاد محمدحسین یگانه که یکی از بخشی‌های بزرگ موسیقی خراسان شمالی است، قطعات مختلفی را در نعت حضرت رسول اکرم (ص) می‌نوازند.

وی افزود: ساعت ۲۱ شب ۱۳ آبان ماه نیز، گروه زاگرس به سرپرستی عبدالرضا رهنما نوازندگی می‌کنند و مخاطبان، شاهد ترکیبی از نوای سازهای کرمانشاه و کردستان خواهند بود.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: وقتی ساز غرب و ساز شرق ایران را می‌شنویم، به مشترکات بسیار زیادی که بین آن‌هاست پی می‌بریم. شاید این گروه‌ها با زبان یکدیگر آشنایی نداشته باشند اما زبان موسیقی فصل مشترک آن‌ها می‌شود و می‌توانند به‌واسطۀ آن با یکدیگر و با مخاطبان، ارتباط برقرار کنند و این امر مولد حس وحدت میان عناصر فرهنگی ایران است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=26422

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا