جشنواره موسیقیجشنواره موسیقی ایرانموسیقیموسیقی ایران

هر ناحیتی از این سرزمین به لحن و لهجه‌ای آراسته است

به گزارش کامینگ سون موزیک: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت موسیقی مناطق مختلف تاکید کرده است که هر ناحیتی از این سرزمین به لحن و لهجه‌ای آراسته است.

در قسمتی از پیام معاون امور هنری به سیزدهمین جشنوارۀ موسیقی نواحی ایران (۱۰ تا ۱۳ آبان) نوشت: هر ناحیتی از این سرزمین به لحن و لهجه‌ای آراسته که در آیینه‌ موسیقی، به منظری خوش‌تر و زیباتر تماشایی شده است. موسیقی نواحی منظومۀ آداب و آیین مردمانی است که یک‌سره در غم و شادی و کار و کوشش، به نوا و نغمه زیسته‌اند و آنچه به یادگار شنیده می‌شود؛ مرحمت دست‌ها و لب‌هایی است که در رنج و گنج جز به شکرگزاری نجنبیده‌اند.

وی افزوده: میراث موسیقی نواحی هیچ‌گاه به خستگی و ملال از پا ننشسته است و اکنون اگر به گرانمایگی می‌بالد و امیدوارانی دارد؛ بر ماست که دانسته در این دریا به صید مروارید، چه بسیار اوقات که در کشاکش زیست فردی و جمعی، زمزمۀ این ترانه‌ها تسکین و ترمیم جسم‌ها و جان‌ها بوده است.

دوبیتی اگرچه در هر ناحیتی نامی متمایز و شاکله‌ای متغیر داشته در هر حال تجلی‌گاه جهان‌شناختی و پایگاه شور و شعور تواند بود که سرایندگان آن، از مردمان خوش‌قریحۀ روستا گرفته تا عارفان عالیقد؛ به صمیمیت زبان و طراوت شاعرانه، جهان خویش را خلق کرده‌اند و طرفه آنکه، اقبال فراوانی در الحان اقوام و آواز نواحی ایران یافته و پیوندی ناگسستنی میان شعر و موسیقی رقم زده است. خطی که در موسیقی ردیف‌دستگاهی ایران نیز امتداد دارد.

سیزدهمین جشنوارۀ موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری و به میزبانی کرمان از شامگاه گذشته (۱۰ آبان) آغاز شده و تا سه‌شنبه ۱۳ آبان ادامه دارد.

از زمان آغاز شروع به‌کار شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره موسیقی نواحی که با فاصله ای اندک از پایان جشنواره دوازدهم در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ریاست محمد الهیاری ( مدیرکل دفتر موسیقی) برگزار شد، شهر کرمان یکی از گزینه های اصلی میزبانی و احمد صدری پژوهشگر موسیقی نامزد اصلی دبیری جشنواره سیزدهم بودند که نهایتا هم چنین شد.
در طول برگزاری جلسات متعدد شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره به رسم معمول پیشنهادها و راهکارهایی برای جذب حداکثری گردشگران فرهنگی از سراسر جهان و جذب مخاطب حداکثری از داخل کشور مطرح بود اما شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن مانع از این امر شد و این جشنواره بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند اجراها را از طریق صفحۀ اینستاگرام جشنوارۀ موسیقی نواحی و انجمن موسیقی استان کرمان، و صفحۀ جشنواره در سامانۀ آپارات مشاهده کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=26284

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا