جشنواره موسیقیجشنواره موسیقی ایرانموسیقیموسیقی ایران

صدای نوای موسیقی نواحی ایران در کرمان

به گزارش کامینگ سون موزیک: نوای موسیقی نواحی ایران از محل کاروانسرای گنجعلیخان کرمان در جهان پیچید و سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی با صدای ساز و آواز اصیل محلی از کاروانسرای گنجعلی خان با حضور مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر کشور و استان افتتاح شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان شامگاه شنبه در این آیین ضمن تبریک هفته وحدت نحوه برگزاری این جشنواره را تشریح کرد و گفت: بخشی از جشنواره امسال به صورت پخش آنلاین از پایگاه های اعلام شده اجرا می شود.

محمدرضا علیزاده افزود: سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پس از ضبط و تدوین در شبکه های تلویزیونی جام جم، شما و شبکه استانی کرمان نیز پخش خواهند شد و بخش دیگری از جشنواره به صورت ضبط مستند های اختصاصی از بزرگان این عرصه برگزار خواهد شد.

وی پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد که در متن این پیام آمده است :

فرهنگ در سرزمین ما با نگرش‌ها و باورهای مردم پیوندی ناگسستنی دارد و فراز و نشیب‌های گوناگون در سیر تاریخی این دیار از گذشته تا امروز، تنوع و تکثر فرهنگی را به‌عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های ایران اسلامی رقم زده است.
موسیقی نواحی یکی از جلوه‌های گویا و غنی از این تنوع و تکثر است که در جای جای سرزمین‌مان، مردمان فرهنگ‌مدار با آواها و نواهای خود، آن را حفظ کرده‌اند و امروز نیز جوانان مشتاق و علاقه‌مند این هنر، حافظ و امیدبخش تداوم این میراث فرهنگی و موسیقیایی هستند.
جشنواره موسیقی نواحی ایران رویدادی است که ضرورت و اهمیت داشته‌های فرهنگی و موسیقی نواحی ایران اسلامی را یادآوری و تأکید می‌کند و بخشی از ظرفیت‌ها و نمونه‌های این موسیقی را بیان و امکانی را برای معرفی بیشتر این موسیقی و پویایی آن در جامعه امروز فراهم می‌آورد.
سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در شرایط فراگیری ویروس کرونا متناسب با اقتضائات شرایط کنونی، به صورت آنلاین و آفلاین برگزار می‌شود. مشاهده اجرای آثار گروه‌ها و هنرمندان حاضر در جشنواره در فضای مجازی از یک سو و از سوی دیگر ضبط و مستندسازی موسیقی نواحی و اجراهای هنرمندان امکانی فراهم آورده که علاقه‌مندان بیشتری در آینده آن‌ها را به تماشا بنشینند.
برگزاری جشنواره ای که از یک سو نشان دهنده­ی تنوع آداب و رسوم کشور و از دیگر سو خود نشانه ای از وحدت وهمبستگی است، بویژه در ایام مبارک هفته وحدت، اتفاق خجسته ای است. فرصتی که اهمیت یکی بودن و یکی شدن را برای فایق آمدن بر سر مشکلات باز می گوید.
از هنرمندان فرهیخته موسیقی که با جشنواره همراهی می‌کنند و همکاران سختکوش معاونت امور هنری و دست اندرکاران برگزاری جشنواره صمیمانه قدردانی می‌کنم و سلامت و توفیق هنرمندان گرامی را آرزومندم.»

در ادامه احمد صدری جزئیات جشنواره را بازگو کرد و سپس فواد توحیدی یکی از ۲ کارشناس برنامه و عضو شورای علمی جشنواره در مورد نخستین اجرا که از منطقه تربت جام از استان خراسان رضوی بود توضیحاتی را ارائه کرد و بعد از آن عبدالرئوف برنا و اسفندیار تخم کار قطعه ای را در باب پیامبر اکرم (ص) اجرا کردند.

در مورد اجرای بعدی که از منطقه هرات افغانستان بود، محمدعلی مرآتی دیگر کارشناس برنامه و عضو شورای علمی جشنواره توضیحاتی را ارائه و فواد توحیدی این توضیحات را تکمیل کرد.

هنرمند بعدی ولی محمد خلج از افغانستان بود که او نیز قطعه در مورد پیامبر اکرم (ص) اجرا کرد.

در ادامه برنامه کارشناسان برنامه در مورد رسوم دوبیتی خوانی در استان کرمان و موسیقی این استان توضیحاتی را ارائه کردند که فواد توحیدی به این نکته در مورد جشنواره امسال نیز اشاره کرد که یک هنرمند ۱۰۱ ساله از گوغر بافت و یک هنرمند ۱۱ ساله از امیر آباد شول سیرجان اجرا خواهند داشت که این نکته باعث نشان دادن عشق و علاقه در همه سنین به موسیقی نواحی می شود.

۲ اجرای بعدی نیز از استان کرمان بودند که هنرمندان آن ها رضا نارویی ،جهانگیر عیسی پور و امیرحسام نارویی از امیرآباد شول سیرجان و امان الله صادقی و پرویز صادقی از گوغربافت بود.

کارشناسان برنامه در ادامه در مورد موسیقی اصیل استان خوزستان و انواع مقام ها و ساز رَباب یا رَبابه دادند و سپس باسم حمادی توضیحات خود را در مورد دوبیتی در استان خوزستان و فرهنگ عربی بیان کرد و بعد از آن به همراه افشین خائنی(یاسر مشکوکی) آخرین اجرای شب اول را انجام دادند.

سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی با محوریت دوبیتی خوانی یا رباعی خوانی از تاریخ ۱۰ تا ۱۳ آبان ماه برگزار می شود.

پخش زنده جشنواره هر شب از ساعت ۱۹ الی ۲۱ در صفحه رسمی اینستاگرام انجمن موسیقی استان کرمان و صفحه رسمی جشنواره در آپارات انجام می گردد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=26249

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا