موسیقیموسیقی ایران

لوح‌های فشرده کپی آثار موسیقی را بیشتر کرد

به گزارش کامینگ سون موزیک: حمید اسفندیاری‌نیا معتقد است که امکان کپی‌شدن لوح‌های فشرده و گسترش فایل‌های دیجیتال در سراسر دنیا باعث افزایش کپی در عرصه موسیقی شد.

حمید اسفندیاری‌نیا تهیه‌کننده و ناشر موسیقی در برنامه رادیوییِ «ارغنون» به بررسی اوضاع نشر موسیقی در کشورمان پرداخت و گفت: نشر موسیقی در دهه‌های گذشته به شکلی محدود و اقتصادی انجام می‌گرفت. در زمان‌های قدیم محدودیت در تکثیر آثار موسیقیایی باعث می‌شد تا ناشر از نظر اقتصادی با ضربه‌های کمتری مواجه شود.

وی ادامه داد: پخش‌کننده‌ها‌ی ریلی موسیقی امکان قاچاق نداشتند و موسیقی در زمان صفحه‌های سنگی بدون درگیری با کپی شدن و قاچاق غیر قانونی منتشر می‌شد. قاچاق موسیقی از زمان کاست شروع شد و با ورود لوح‌های فشرده به بازار موسیقی حاشیه سود تهیه‌کنندگان کم شد.

اسفندیاری‌نیا تأکید کرد: امکان کپی‌شدن لوح‌های فشرده و گسترش فایل‌های دیجیتال در سراسر دنیا باعث شد تا تهیه‌کنندگان مختلف رغبت به تولید و نشر موسیقی را از دست بدهند. باید بگویم که نشر موسیقی در بستر دیجیتال به پیوست فرهنگی نیاز دارد. یک ناشر به سهم خودش به طور مستمر کارهای فرهنگی انجام می‌دهد و با مخاطبان خودش در مورد آسیب‌های قاچاق حرف می‌زند، اما یک یا چند ناشر موسیقی به تنهایی نمی‌توانند فرهنگ یک جامعه را تغییر بدهند.

این تولیدکننده موسیقی افزود: در فرهنگ‌سازی نشر موسیقی در بستر دیجیتال رسانه ملی باید فعالیت‌های متعدد و مؤثری انجام دهد. اگر مشکلات مرتبط با نشر و فروش موسیقی در کشور برطرف نشوند، تولیدکنندگان دیگر به سمت تولید آثار موسیقیایی نمی‌روند.

اسفندیاری‌نیا با اشاره به گسترش صفحه‌های سنگی موسیقی در آمریکا در زمان حاضر، گفت: تکنولوژی نشر موسیقی به عقب برنمی‌گردد. صفحه‌های سنگی حسِ نوستالژیک را به مخاطب القا می‌کنند و این صفحه‌های سنگی بیشترین کیفیت صوتی را ارائه می‌دهند.

این ناشر موسیقی با اشاره به هزینه تولید موسیقی در بستر صفحه‌های سنگی، گفت: در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان صفحه‌های سنگی حاویِ محتوا را با قیمت حداقل یک میلیون تومان به فروش می‌رسانند، در حالی که هزینه‌ی تولید موسیقی در این بستر بسیار پایین‌تر از نرخ فروش است. فروش صفحه‌های سنگی حاوی موسیقی، با نصف و حتی یک‌سوم نرخ فعلی برای تولیدکننده توجیه اقتصادی دارد.

حمید اسفندیاری‌نیا با اشاره به این که اکثر مخاطبان موسیقی در ایران دستگاه گرامافون دارند، اظهار داشت: اگر صفحه‌های سنگی موسیقی با قیمت مطلوب و مناسبی به فروش برسند، مخاطبان موسیقی از این بستر با کیفیت و خوب استفاده می‌کنند.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی فروش موسیقی دیجیتال در فضای مجازی، با حضور حمید اسفندیاری‌نیا (فعال عرصه تولید، نشر و پخش موسیقی) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=26130

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا