موسیقیموسیقی ایران

مصطفی راغب: از استاد عبدالباسط تقلید می کردم

به گزارش کامینگ سون موزیک:  مصطفی راغب خواننده پاپ گفت: اولین موسیقی من کلام وحی بود. قاری قرآن بودم. صدا در خانواده ما ارثی بود. از شش سالگی تلاوت می کردم و از استاد عبدالباسط تقلید می کردم.

مصطفی راغب، خواننده پاپ که مهمان «پنج شنبه جمعه» رادیو ایران بود، در ابتدای گفت وگو با منصور ضابطیان گفت: متولد تهران و بزگ شده شهر تاریخی یزد هستم. پدرم رشته پزشکی می خواند و بورسیه شد و به دانشکده پیراپزشکی شهید صدوقی یزد رفت. یکساله بودم که به این شهر منتقل شدیم. استان یزد مثل سایر استان ها نیست که موسیقی فولکور داشته باشد، اما به لهجه یزدی موسیقی هایی خوانده شده است. دوستانی در یزد هستند که برخی اشعار را به یزدی می خوانند و زیبا هم می خوانند. در نوجوانی خیلی دوست داشتم که به یزدی بخوانم اما نشد.

وی درباره اینکه چطور به عالم موسیقی وارد شد، توضیح داد: اولین موسیقی من کلام وحی بود. قاری قرآن بودم. صدا در خانواده ما ارثی بود. از شش سالگی تلاوت می کردم و از استاد عبدالباسط تقلید می کردم. صوتشان طوری بود که واقعا روح را جلا می داد. از همان کودکی یادم هست تمام سوره ها را مثل استاد می خواندم.

این خواننده ادامه داد: رفته رفته در مسابقات سرود شرکت کردم. در تک خوانی رتبه آوردم. تجربه تئاتر و نقاشی رنگ و روغن داشتم. از سال 83 به موسیقی اصیل ایرانی علاقمند شدم. به این موسیقی گوش می کردم و ارتباط خوبی بین آن و معماری اصیل یزد می گرفتم. وقتی در آن کوچه باغ ها قدم می زدم می طلبید که موسیقی اصیل گوش کنم.

راغب بیان کرد: اگر الان از من بپرسند کجا را برای زندگی ترجیح می دهی قطعا یزد را انتخاب می کنم. چون سرشار از زندگی است و معماری اصیل ایرانی دارد که همه از آن انرژی مثبت می گیرند. بافت قدیمی و خانه های قدیمی سرشار از حس خوب و انرژی زندگی است. وقتی به یک آپارتمان می رسی این حس را نمی گیری.

وی در پایان گفت: انسان از بد تولد با ریتم و آهنگ هایی که خدای مهربان درون طبیعت قرار داده است روبرو می شود. موسیقی زبان مشترک همه انسان های جهان است. دستگاه اصیل موسیقی ایرانی به موسیقی عرب نزدیک است. خواندن قرآن و قاری بودن خیلی در موسیقی به من کمک کرد.

«پنجشنبه جمعه» با اجرای منصور ضابطیان و به تهیه کنندگی زهرا قائدی هر هفته پنجشنبه و جمعه ساعت 22 همزمان با پخش صوتی از رادیو ایران به صورت تصویری نیز از سایت این شبکه رادیویی پخش می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=26012

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا