موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

نُت‌هایی که با شعر «قیصر» جان گرفتند

به گزارش کامینگ سون موزیک: روزنامه خراسان: شعر، هنگامی که با موسیقی درآمیزد، قند مکرر است؛ شیرینی و حلاوت سروده‌ای دل‌انگیز، در میان نت‌هایی که با عشق جان می‌گیرند، بیشتر احساس می‌شود.

برای نسل ما، قیصر امین‌پور، خود شاهکاری کم‌نظیر بود که شعرش، روح چند نسل را در خود جا می‌داد و زبانی جاودانه داشت برای آنان که ذهنشان در آسمان زیبایی‌ها پر می‌کشد.

شاید از همین روست که تعدادی از نام‌آوران عرصه موسیقی، ترانه‌های قیصر را زمزمه کرده‌اند تا با جاودانگی آن نغمه‌ها، تا دنیا دنیاست، باقی بمانند. امروز، در سالروز پرواز ابدی قیصر شعر انقلاب، گفتن از ترانه‌هایی که با شعر او خوانده شده و در خاطر همه ایرانیان جا خوش کرده‌است، خالی از لطف نیست.

علیرضا افتخاری – نیلوفرانه

آلبوم نخستِ نیلوفرانه، یکی از آن شاهکارهای ماندگار است؛ شاید گزافه نباشد اگر بگوییم که علیرضا افتخاری، با این آلبوم شهرت و اعتبار فراوانی یافت و اوج گرفت؛ هرچندکه پیش از آن، با ۱۴ آلبوم متنوع در میان علاقه‌مندان به موسیقی، شناخته شده‌بود. نیلوفرانه، پرفروش‌ترین آلبوم در تاریخ موسیقی سنتی ایران است؛ آلبومی که آهنگ آن را عباس خوشدل ساخت و زیرنظر فریدون شهبازیان تنظیم شد. قیصر امین‌پور، ترانه‌سرای این آلبوم ماندگار است و شعر محبوب بسیاری از شنوندگان این آلبوم، یعنی «خدایا! عاشقان را با غم عشق آشنا کن»، از اوست. نیلوفرانه در سال ۱۳۷۵ منتشر شد.

محمد اصفهانی – به یادت

زنده‌یاد قیصر امین‌پور در سومین آلبوم محمد اصفهانی با نام «فاصله»، با قطعه بسیار زیبای «به یادت» حضور دارد؛ «به یادت داغ بـر دل می‌نشانم / زدیده خون به دامن می‌فشانم». آلبوم فاصله در زمستان سال ۱۳۷۸ منتشر شد و خیلی از دوستداران موسیقی در آن دوره، از شنیدن قطعه «به یادت» که در مناسبت‌های مختلف و به‌ویژه ایام محرم وصفر پخش می‌شد، لذت می‌بردند. تنظیم‌کننده این قطعه ماندگار، علیرضا کهن‌دیری است. برخی از اهل‌نظر، «به یادت» را خیزبلند محمد اصفهانی برای کارهای بعدی دانسته‌اند. او طی دو سال بعد از انتشار «فاصله»، دو آلبوم «ولایت عشق» و «تنها ماندم» را به دوستدارانش تقدیم کرد.

حسام‌الدین سراج – وداع

سال ۱۳۸۲ بود که آلبوم وداع وارد بازار شد؛ با مضمونی عاشورایی. وداع در زمره شاهکارهای حسام‌الدین سراج است؛ آلبومی که تم آن سوزناک و مناسبت آن، ایام عاشورای حسینی است. او در این آلبوم که کار تنظیم آن را سیدمحمد میرزمانی برعهده داشت، شعری از قیصر امین‌پور را در یکی از قطعاتش خواند که بسیار تأثیرگذار بود و مورد استقبال قرار گرفت؛ قطعه‌ای که برخی آن را «نی‌نامه» می‌نامند و مطلع آن، دو بیت زیبای «خوشا از دل نَم اشکی فشاندن / به آبی آتش دل را نشاندن / خوشا زان عشقبازان یادکردن / زبان را زخمه فریاد کردن» است.

ناصر عبداللهی- سربلند

مرحوم ناصر عبداللهی، با آلبوم «دوستت دارم»، گُل کرد و به شهرت رسید. سال ۱۳۷۹ بود که این آلبوم، با دکلمه‌خوانی پرویز پرستویی، تنظیم بهنام ابطحی و خود ناصر عبداللهی و نظارت فریدون شهبازیان، علاقه‌مندان موسیقی پاپ را شگفت‌زده کرد. یکی از قطعات ماندگار این آلبوم خاطره‌انگیز که شاید بارها زمزمه‌اش کرده باشید، قطعه «سراپا اگر پیر و پژمرده‌ایم / ولی دل به پاییز نسپرده‌ایم» است؛ این شعر تأثیرگذار و زیبا را، قیصر امین‌پور سروده؛ شاعری که زود از میان ما پر کشید؛ ۸ آبان ۱۳۸۶، وقتی ۴۸ ساله بود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=25933

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا