موسیقیموسیقی ایرانهنرمندانوفات

داریوش سالاری، ساز ساز پیشکسوت درگذشت

به گزارش کامینگ سون موزیک: داریوش سالاری، سازنده پیشکسوت ساز سنتور شب گذشته در سن 70 سالگی دارفانی را وداع گفت.

داریوش سالاری، سازنده پیشکسوت ساز سنتور به بیماری دیابت مبتلا بود و در اثر ابتلا به بیماری کرونا شامگاه 3 آبان ماه دارفانی را وداع گفت.

داریوش سالاری ۶ اردیبهشت سال ۱۳۲۹ در آبادان متولد شد. پس از پایان تحصیلات متوسطه در آبادان به منظور ادامهٔ تحصیل به هندوستان رفت و در رشتهٔ علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد. او به دلیل علاقه به موسیقی فراگیری ساز «سی‌تار» را آغاز کرد و ۶ سال نزد «آناندا شارما» شیوهٔ نوازندگی «راوی شانکار» را آموخت. وی در دانشگاه اسلامی هندوستان تحصیل کرده‌است و در نواختن سنتور به مهارت رسید.

وی در سال ۱۳۵۹ به ایران برگشت و از سال ۱۳۶۵ ساختِ ساز «سنتور» را آغاز نمود. او به مُرور تغییراتی در ساختمان و روش ساخت ساز سنتور ایجاد کرد.تغییر ابعاد سنتور و ضخامت صفحات، تغییر روش در پُل گذاری، استفاده از سیم‌های فولادی به جای سیم‌های برنجی، ساختن سنتور دوطرف سیم فولادی سُل کوک، ساخت سنتور کروماتیکِ ۹ خَرَک و ۱۱ خرک و ۱۵ خرک و سنتور باس از جمله فعالیت‌های سالاری در زمینهٔ ساخت و بهبود ساز سنتور بود.

در شهریور ۱۳۹۳ کتاب «هزار و یک پرسش دربارهٔ سنتور» نوشتهٔ داریوش سالاری با تنظیم و ویراستاری شهاب مِنا توسط انتشارات سرود منتشر شد. در مرداد ۱۳۹۴ داریوش سالاری به همراه ۴ نوازندهٔ پیشکسوت سنتور از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مورد تقدیر قرار گرفت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=25609

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا