موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

فروش آنلاین موسیقی با تاخیر وارد ایران شد

به گزارش کامینگ سون موزیک: یکی از کارشناسان محتوای موسیقی دیجیتال در نگاه به تاریخ فروش موسیقی‌های آنلاین به این نکته اشاره کرد که فروش آنلاین موسیقی با ۷ سال تاخیر وارد ایران شد.

بهاره ثاقب کارشناس محتوای موسیقی دیجیتال در برنامه رادیوییِ «ارغنون» با اشاره به بسترهای فروش آنلاین موسیقی، گفت: هر وبسایت یا نرم‌افزاری که در بستر اینترنت محتوای موسیقیایی را در اختیار کاربران بگذارد، به عنوان بستر آنلاین فروش موسیقی شناخته می‌شود. اولین بسترهای فروش آنلاین موسیقی در خارج از ایران از سال ۱۹۹۳ میلادی با انتشار موسیقی‌های زیرزمینی به صورت رایگان کار خودشان را شروع کرده‌اند.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۰ میلادی اولین بستر فروش قانونی و پولی موسیقی در اینترنت – music۳۳ – تأسیس شد. کمپانی سونی پس از الهام گرفتن از سایت «موسیقی۳۳» به بازار فروش آنلاین موسیقی ورود کرد. کمپانی سونی به دلیل ایجاد تجربه‌ای بد برای کاربران و گران‌ بودن قیمت قطعه‌های موسیقی شکست خورد. در سال ۲۰۰۰ کمپانی سونی به ازای فروش هر قطعه موسیقی ۳ دلار دریافت می‌کرده است.
این کمپانی در بازار موسیقی – غیر آنلاین – جایگاه خوبی داشت. اما به دلیل عدم شناخت دقیق از بازار موسیقی آنلاین و انجام تجربه‌های اول در این حوزه، در بازار فروش آنلاین موسیقی شکست خورد.

این کارشناس محتوای موسیقی دیجیتال گفت: صاحبان محتوای موسیقی در نرخ‌گذاری اثر خود محدودیت ندارند. نرخ‌ آلبوم‌های موسیقی بر اساس سطح درآمد مردم و کیفیت موسیقی تولید شده تعیین می‌شود. اولین بسترهای فروش آنلاین موسیقی در ایران در سال ۲۰۱۰ شکل گرفت. ایران با هفت سال تأخیر – در مقایسه با سایر کشورهای جهان – به بازار موسیقی دیجیتال وارد شد.

ثاقب تأکید کرد:‌ پلفترم‌های ایرانی در ابتدای مسیر – سال ۲۰۱۰ – با کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی کار خودشان را شروع کردند، چرا که تکنیک‌های نرم‌افزاری خارج از ایران بسیار پیشرفته‌تر و بهتر بودند. بیشتر فعالان فروش محتوای دیجیتال در ایران متخصصان حوزه نرم‌افزار بودند و از موسیقی سررشته نداشتند.

بهاره ثاقب تصریح کرد: پلتفرم‌های موسیقی در حالت کلی به دو شیوه «دانلود» یا «پخش زنده» موسیقی را در اختیار مخاطب می‌گذارند.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی تاریخ فروش موسیقی دیجیتال در فضای مجازی، با حضور بهاره ثاقب (کارشناس محتوای موسیقی دیجیتال) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=25549

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا