موسیقی

نگاهی به مهاجرت خواننده‌ها و فعالان حوزه موسیقی

به گزارش کامینگ سون موزیک: مهراد جم آخرین خواننده یا ناخواننده‌ای است که با شهرت برخاسته از حاشیه‌ پلی درست کرد برای مهاجرت. کاری نداریم که رفتنش به ارزش و ترکیب موسیقایی کشورمان لطمه‌ای نمی‌زند، با این حال، بیشتر از هر چیزی این سؤال در ذهن آدم به وجود می‌آید که «آخر چرا؟»

یکی پس از دیگری صدایش درمی آید. ناگهان به خودمان می‌آییم و می‌بینیم ویدئو‌ها و تصاویری که تا همین چند وقت پیش از جای جای کشورمان و کنسرت‌ها و سن‌های مختلف به چشم و گوشمان می‌خورد، حالا سر از یک آب و خاک دیگر درآورده است. حالا کاری نداریم در این فهرست، هستند کسانی که رفتنشان به ارزش و ترکیب موسیقایی کشورمان لطمه‌ای نمی‌زند، با این حال، بیشتر از هر چیزی این سؤال در ذهن آدم به وجود می‌آید که آخر چرا؟

پای مافیا در میان است؟

مهراد جم از ایران مهاجرت کرد و به ترکیه رفت. اگر با شنیدن اسمش نمی‌توانید او را به خاطر بیاورید، باید گفت که او همان بنده خدایی است که مدت‌ها پیش ویدئوکلیپی کوتاه از اجرایش روی سن در فضای مجازی دست به دست چرخید و باعث موضع گیری‌های زیادی علیه او شد که این چطور خواننده و این چه طرز خوانندگی است. ویدئویی که بیشتر از خواندن موزیک ها، فریاد‌های جم بود که در آن به چشم می‌آمد. جم البته تاکنون حاشیه کم نداشته است.

همین چندوقت پیش بود که خبر همکاری او با سینا سرلک حسابی نقل دهان‌ها شد. او عید نوروز امسال هم به شبکه یک دعوت و میهمان علی ضیا شد و در کمال شگفتی ضیا از او با عنوان شگفتانه یاد کرد. حالا بهمن‌بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی، در توئیترش به این اتفاق واکنش نشان داده و نوشته است: «مافیای سایت‌های شرط بندی در ترکیه توانسته است با توافق کامل این خواننده را به این کشور بکشاند.» در همین مدت کوتاه عکس‌ها و ویدئو‌هایی که از او منتشر شده، جنجال‌هایی به پا کرده و واکنش‌های جالبی را به دنبال داشته است. مثل کاربری که نوشته بود: «می گن مهراد جم به ترکیه مهاجرت کرده. واقعا توی این روزا به همچین خبرای خوشی نیاز داریم.»

از اجرای مشترک با فرزاد فرزین تا مهاجرت به آلمان

مهدی مدرس خواننده جوان دیگری است که خبر مهاجرت او هم به تازگی پیچیده است. خواننده‌ای که شاید خیلی از شما او را با صدای بمش و با قطعه‌های مشترکی که با فرزاد فرزین خواند به یاد بیاورید یا قطعه «پشت صحنه» اش که علاوه بر فرزاد فرزین، مهدی مقدم را هم در کنار خود داشت. او در نهایت دل را به دریا زد و قید ماندن و خواندن در اینجا را زد و در همین مدت هم حسابی در صفحات شخصی اش علیه ممنوع الکاری اش اعتراض کرد و هم مقدمات رفتن خود را به آلمان فراهم کرد.

در همین زمان مصاحبه‌هایی را هم با شبکه‌های آن ور آبی داشته است. او همچنین علت رفتنش را حاشیه‌هایی بیان کرد که به دنبال کنسرتش در تهران برای او پیش آمده بود، آن هم به علت درآغوش گرفتن یک گربه، اتفاقی که حسابی سوژه شد و حرف وحدیث‌هایی را ایجاد کرد تا جایی که بخش خبری ۲۰:۳۰ هم درباره اقدام او، اتفاقات دیگر و در نهایت مهاجرت او سخن گفت. مدرس به دنبال این اتفاقات درباره اقدامش در کنسرت در راستای حمایت از محیط زیست و حیوانات گفت: «از هدفی که دارم به شدت حمایت می‌کنم.»

بدرود ایران

مثل ۲ گزینه دیگر در حیطه خوانندگی فعالیت نمی‌کرده و تنظیم کننده آثار بوده است، اما چهره شناخته شده‌ای در حوزه موسیقی به حساب می‌آید. کسی که آهنگ سازی سریال «مختارنامه» و «در مسیر زاینده رود» را در کارنامه خود دارد و مدت‌های مدید همکار و همراه احسان خواجه امیری بوده است. خبر مهاجرت او از ایران به کانادا هم زمان با مهاجرت مانی رهنما به گوش رسید و همین هم زمانی این سؤال را در ذهن خیلی‌ها ایجاد کرد که علت این گرایش شدید به رفتن را در کجا باید جست وجو کرد؟

به دنبال خبر مهاجرت نامداری، احسان خواجه امیری در اینستاگرام خود ویدئویی از یکی از کنسرت‌های قدیمی خود را آپلود کرد و نوشت: «در این کنسرت هومن نامداری عزیزم که سال‌ها رهبر ارکسترم بود و سارا نائینی عزیز هنرنمایی می‌کنن که الان هر ۲ برای زندگی بهتر مهاجرت کردن. امیدوارم هرجا هستن حالشون عالی باشه. امروز به یاد هومن بودم، سال‌ها با هم زندگی کردیم، گفتم این ویدئو رو بذارم تا شما هم کمی خاطره بازی کنین.»

کی گفته مهاجرت کردیم؟

مانی رهنما، شاگرد بابک بیات، یکی دیگر از خیل خوانندگان مهاجر به ترکیه بوده است. خواننده‌ای که البته حسابش با امثال جم تفاوت دارد و هنوز خیلی‌ها با «پرنده، هم قفس، هم خونه من» که خوانده بود، خاطره بازی می‌کنند. با این حال، انتشار عکس‌های او در کنار همسرش، صبا راد، ثابت کرد که بله، آن‌ها هم در ترکیه به سر می‌برند. جدا از پست اینستاگرامی رهنما در شب تولدش که خبر رفتنشان را به مردم مخابره کرد، یکی از خبرنگاران در توئیتر دلیل رفتن او را چنین ذکر کرده بود: «کار در ایران بسیار سخت است و هیچ آینده‌ای برای اصحاب موسیقی نیست و می‌بینم که چگونه تک تک این عزیزان را از دست می‌دهیم. اگر ایران می‌توانست رضایت من را برای فضایی که در آن می‌خواهم حرکت کنم جلب کند، هرگز از آن بیرون نمی‌آمدم. ایران فضای بسیار بسته‌ای پیدا کرده است.»

نکته‌ای که خود رهنما مدتی بعد در ویدئویی که از خاک ترکیه منتشر کرد، آن را تکذیب کرد. او در آن ویدئو به این اشاره کرد بود که در ترکیه یک دفتر و استودیو موسیقی راه انداخته اند و اینکه: ««من به هیچ عنوان در هیچ جا اعلام نکردم که مهاجرت کردم و کوچ کردم که به کشورم برنگردم.» مدتی قبل از این مهاجرت هم اگر خاطرتان باشد صبا راد در اینستاگرام خود به شکل رسمی اعلام کرد که دیگر قصد و توان کارکردن در رسانه را ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=25365

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا