آلبومموسیقی ایران

همایون شجریان می گوید که از حاشیه‌ها بیزار است

به گزارش کامینگ سون موزیک:  در نشست خبری عوامل اجرایی آلبوم «افسانه چشم‌هایت» به آهنگسازی مهیار علیزاده و خوانندگی همایون شجریان و علیرضا قربانی، شجریان دوری از حاشیه و جنجال را علت اصلی حضور کم فروغش در رسانه ها اعلام کرد و گفت: تنهایی را به بودن در حاشیه ترجیح می‌دهم.

نشست خبری و مراسم رونمایی از آلبوم «افسانه چشم‌هایت» اثر مهیار علیزاده و به خوانندگی علیرضا قربانی و همایون شجریان، بعد از ۵ سال وقفه عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

وقتی کارگردان کیف کرد

در ابتدای نشست خبری، رامین حیدری فاروقی کارگردان مستندها و تیزرهای آلبوم گفت: ما خیلی خوشحالیم و علتش فقط موسیقی است، خوشحالیم که نتیجه زحماتمان را در این جلسه پیش روی شما خبرنگاران قرار دهیم. من از این همکاری بسیار کیف کردم و از هنرمندان می خواهم درباره این کیفیت سخن بگویند. علیرضا قربانی هم در این نشست گفت: بسیار خوشحالم که بعد از گذشت پنج سال می‌توانیم شاهد برگزاری مراسم رونمایی آلبومی باشم که نتیجه زحمت گروهی از هنرمندان از جمله مهیار علیزاده و همایون شجریان است و همه می‌دانید که پنج سال زمانی طولانی برای تولید یک آلبوم است.مهیار علیزاده آهنگساز اثر هم با تایید نظر علیرضا قربانی گفت: پنج سال زمان زیادی برای تولید یک اثر موسیقایی است و همان طور که اعلام خبرش در پنج سال پیش برای ما شیرین بود اما همان قدر هم کار ما را سخت کرد. به هر حال طولانی شدن زمان، علاقه و هیجان ما را برای رسیدن به روز رونمایی کم نکرد.

جاه طلبی که ستارگان را دوست دارد

علیزاده همچنین درباره نحوه همکاری خود با علیرضا قربانی و همایون شجریان برای تولید این آلبوم گفت: طبیعتاً وقتی یک آهنگساز مثل من جاه‌ طلب باشد، به طور حتم دوست دارد با بهترین‌ها کار کند. به همین دلیل بود که من بعد از اینکه در ابتدا با علیرضا قربانی صحبت کردم با همایون عزیز هم موضوع را در میان گذاشتم و این توافق سه نفره نقطه آغازین این پروژه بود. علیزاده در پاسخ به پرسشهای مربوط حاشیه‌ به‌ وجود آمده در درج اشتباه نام «هوشنگ ابتهاج» بروی شعری که متعلق به او نبود گفت : انتخاب شعر برای این آلبوم بسیار کار سختی بود و سعی کردم در انتخاب آثار از شعرانی استفاده کنم که با توجه به اثر ماندگار نیما یوشیج، به کلیت داستان لطمه نخورد. ضمنا در آواز شعر باعث برهم خوردن تعادل آوازی دو هنرمند نشود. در مورد آن شعر هم باید بگویم این شعر را در اینترنت جستجو کردم و دیدم همه آن‌ها با اسم استاد ابتهاج است. البته من هر بار به آلمان سفر می‌کنم همواره تلاش می‌کنم تا با ایشان ملاقاتی داشته باشم. حتی وقتی هم با ایشان ملاقات داشتم به استاد نگفتم که تصمیم به استفاده از شعر را دارم. کما اینکه اگر می‌گفتم امروز این جنجال‌ها اتفاق نمی‌افتاد. وی تأکید کرد: به هر حال من فکر نمی‌کنم اشتباه عمیقی در این حوزه صورت گرفته باشد. اما با توجه به اینکه بعد از بروز حاشیه‌ها دیدم ماجرا این چنین شده، مراتب عذرخواهی‌ام را اعلام کردم.

پاسخ به حواشی «ایران مال»

رامین حیدری فاروقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر حواشی به وجود آمده در مورد انتخاب مجموعه «ایران مال» بعنوان لوکیشن تیزرهای تبلیغاتی آلبوم «افسانه چشم‌هایت» گفت: واقعا مساله اینهمه پیچیده نبود. ما فقط دنبال کتابخانه‌ای بودیم که بتوان در آن فیلمبرداری و عکاسی کرد و اصلا هم بنا نبود که در این مکان کنسرت یا برنامه دیگری اجرا شود. آنچه انجام شد فقط تلاش برای انتخاب مکانی بود که کتابخانه و پله‌ای با چشم‌انداز خوب در آن جا باشد، فقط همین.

کار با علیرضا قربانی جذاب است

همایون شجریان درباره علت همکاری با علیرضا قربانی گفت: برای من از طرفی حضور علیرضا قربانی در این کار جذاب بود و از طرفی هم شعرهایی که برای آهنگسازی انتخاب شده بود. ما تلاش کردیم که مجموعه‌ای شکل بگیرد و امروز بسیار خوشحالم که در این آلبوم حضور داشته‌ام.در ادامه قربانی هم درباره انگیزه‌های خود برای پذیرش حضور در آلبوم «افسانه چشم‌هایت» گفت: هیچ اجباری برای حضور من و همایون در کنار هم نبود، مگر احساس همدلی و صمیمتی که با هم داشتیم. در عین حال برای من بسیار ارزشمند بود که در صدای همایون برای من رگه هایی از حضور استادم محمدرضا شجریان احساس می‌شد این نیز برای من ارزشمند بود.

وی افزود: برای من این احساس حایز اهمیت بود، چرا که فکر می‌کردم در این زمان، همدلی و صمیمیت میان هنرمندان لازم است. این روحیه که سرنوشت ارتیست‌ها برای یکدیگر مهم است نکته بسیار قابل اهمیتی است که در حوزه نگاه فرهنگی می‌توانیم به آن توجه کنیم. این‌ها انگیزه‌هایی بود که می‌خواستم به سرانجام برسد و بدون تعارف باید بگویم که این انتخاب برای من سخت بود. شاید بهترین گزینه در این فضا همایون شجریان بود و امیدوارم آن اهدافی که مد نظر من و همایون بود به نتیجه رسیده باشد. مهیار علیزاده نیز در ادامه این توضیحات گفت: وقتی با علیرضا قربانی صحبت کردیم و او پیشنهاد داد تا با همایون شجریان همکاری کنیم، صادقانه بگویم که فکر نمی‌کردم شجریان قبول کند. علیرضا قربانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی‌ بر اینکه با توجه به گذشت ۵ سال از ضبط این آلبوم هنوز هم همان انگیزه و اهداف را در این پروژه دنبال می کنید گفت: بله اما با با ایجاد تغییراتی در ساختار و فرم این آلبوم. قطعاً اگر به جای گنج سال قبل امروز پیشنهاد حضور در این آلبوم به من می‌شد با تغییراتی دوباره حضور در این اثر را می‌پذیرفتم. البته ما همان زمان نیز می‌خواستیم تغییراتی را ایجاد کنیم اما فرصتی پیش نیامد.

همایون شجریان از حاشیه گریزان است

همایون شجریان هم در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره حضور کمرنگ خود در رسانه‌ها گفت: هیچ دلیل خاصی ندارد جز ینکه از حاشیه ها دوری می‌کنم. من به اهالی رسانه احترام می‌گذارم اما بدانید حضور کم رنگ من در رسانه ها فقط به دلیل گوشه‌گیری خودم به خاطر تمایلم به دوری از حاشیه ها است. مطمئن باشید اگر شما نیایید، من به سراغ شما می‌آیم.

گوش ایرانی به فاصله های موسیقی کلاسیک عادت نکرده

علیرضا قربانی هم گفت: سابقه موسیقایی ارکسترال در کشور ما چندان طولانی نیست و اگر امروز شما بسیاری از اپراهای دنیا را ببینید، متوجه برخی سلایق می شود که ما هنوز به شنیدن آن‌ها عادت نکرده‌ایم. من معتقدم گوش ما به فواصل موسیقایی کلاسیک عادت نکرده و شاید برخی از انتقاداتی که در این حوزه مطرح می‌شود به همین دلیل باشد. پس از شما می‌خواهم ماجرا را به عنوان ایراد نبینید، بلکه آن را به گوش شنیداری مخاطب تعمیم دهید که هنوز به آن عادت نکرده است.

واکنش به دروغ پردازی و اهمیت به هواداران

شجریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در باره واکنش تند خود به انتقادات در فضای مجازی گفت: من فکر می‌کنم تنها خواننده‌ای هستم که حتی یک کار سفارشی هم نکردم. واکنش نشان دادم چون حرف های مطرح شده کذب بود و از طرفی من هوادارانم را دوست دارم و تحمل ندارم ببینم حواشی بوجود آمده آنها را آزرده کند.

دوستم را تنها نخواهم گذاشت

قربانی درباره متن منتشر شده از وی پس از انتشار متن همایون شجریان هم گفت: من بعد از انتشار متن همایون فقط به جهت دلجویی از برخی دوستان متنی را منتشر کردم. کما اینکه در همان زمان نیز هجمه زیادی انجام شد که ما اصلا انتظارش را نداشتم. به هر حال در آن زمان پیرامون حضورمان در ایران مال حرف‌های زیادی زدند که درست نبود. به هر حال من می‌خواستم تاکید کنم که به عنوان یار و رفیق در کنار همایون شجریان هستم و دوست ندارم حقی از او پایمال شود.

مراسم رونمایی رسمی از آلبوم «افسانه چشم‌هایت» پس از این نشست رسانه‌ای و با حضور جمعی از هنرمندان سینما، تئاتر و موسیقی در تالار وحدت برگزار شد که شامل اجرای چند برنامه موسیقی به صورت زنده توسط ارکستری متشکل از کوارتت شهرزاد، همایون نصیری نوازنده کاخن، گروه کر آوزی تهران به رهبری مهیار علیزاده و نهایتا همخوانی همایون شجریان و علیرضا قربانی بود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=2412

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا