تهرانرویدادسالن‌های اجراکنسرتکنسرت سنتی

کنسرتِ دونوازی سعید فرج پوری در تالار رودکی

به گزارش کامینگ سون موزیک:  سعید فرج‌پوری، آهنگساز و نوازنده‌ برجسته‌ موسیقی ایران به زودی کنسرتِ دونوازی برگزار می‌کند.

این آهنگساز و نوازنده‌ نامی کمانچه- آذرماه سالِ جاری به همراهِ «بهنام معصومی» در تالار رودکی به اجرای دونوازی خواهند پرداخت.

این دو هنرمند در این برنامه تعدادی از قطعاتِ ساخته شده توسط «فرج‌پوری» را برای ساز کمانچه را به اجرا در می‌آورند و بخشی از برنامه نیز بداهه‌نوازی خواهد بود.

وی در باره روند برگزاری اجراها در ایران گفت: هنرمند به تنهایی کاری نمی‌تواند انجام دهد و من به طور قطع تاکید دارم که نهادهای رسمی باید در این زمینه فعالیت کنند، شما هزینه‌ی سالن، صدابرداری، تجهیزات، بلیت‌فروشی و … را درنظر بگیرید، گاه خیلی بیش از درآمدی است که یک هنرمند می‌تواند کسب کند. ضمن اینکه بسیاری از هنرمندان از جمله خود من فعالیت‌هایی در این زمینه انجام می‌دهیم، اما باید به این نکته توجه کرد که فعالیت‌های فردی نتیجه‌ی چندانی در بر نخواهد داشت. این را هم در نظر بگیرید که همان‌طور که گفتم تک‌نوازی دشوارترین بخش‌ در موسیقی ایرانی است و در کشور ما با وجود آنکه تعداد نوازندگان بسیار زیاد است؛ اما عده‌ای اندکی توانایی تک‌نوازی دارند.

وی در آستانه اجرای جدید خود در باره سلایق موسیقی مردم در حال حاضر اظهار داشت: فکر می‌کنم موسیقی کلاسیک ما و موسیقی ایرانی شاید تنها در بخشی که مردم بخواهند فقط به عنوان یک شنونده بیایند یک موسیقی سنگین را بشنوند قابل قبول است ولی مردم موسیقی‌های دیگر را هم می‌خواهند.

وی اضافه کرد: نمی‌توانیم بگوییم در همه حالات فقط موسیقی ایرانی بشنوند بلکه باید مثل همه جای دنیا رفتار کرد. آدم‌ها همیشه که نمی‌توانند موسیقی کلاسیک را گوش دهند.

بالاخره موسیقی‌های دیگر را و حرکت، انرژی و شادی هم می‌خواهند. من فکر می‌کنم که ما شنونده‌های موسیقی کلاسیک مان یعنی موسیقی ایرانی را هنوز هم داریم ولی نتوانسته ایم شنونده‌های بیشتری را جذب کنیم.

به گفته این موسیقی دان: مخاطب باید آموزش ببیند که بخشی از این آموزش از طریقِ تبلیغات است و بخشی دیگر از طریقِ دیدن. چرا تک‌نوازی‌های اساتید موسیقی ایران در دهه‌‌های گذشته تا این اندازه مورد استقبال قرار می‌گرفت؟

چون مخاطب مدام این اساتید را در رادیو و تلویزیون می‌دید و با صدای سازشان مانوس می‌شد؛ این حلقه هم‌اکنون مفقود است و من متاسفم که بگویم اگر خودِ زنده‌یاد جلیل شهناز یا فرامرز پایور هم حالا کنسرت بگذارند، نمی‌توانند تالار وحدت را هم پر کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=2176

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا