تهرانرویدادموسیقیموسیقی ایران

پیشنهادی برای باز شدن گره از کار نوازندگان خیابانی

در شرایطی که اجرای گروه‌های موسیقی خیابانی در بسیاری از شهرهای جهان به امری رایج و در عین حال جذاب برای گردشگران و شهروندان بدل شده است، در کشورمان برخی اظهارات شتابزده و تصمیم گیریها سبب شده تا هرازچندگاهی گره در کار این گروه‌ها بیفتد؛ گره‌هایی که معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان معتقد است به دست شوراهای شهر و شهرداری‌ها قابل باز شدن است.

به گزارش کامینگ سون موزیک، خیابان‌ها و معابر پر تردد شهر در سال‌های اخیر میزبان جوانانی شده است که به تنهایی یا در قالب گروه‌های کوچک عابران را برای دقایقی هم که شده مهمان صدای موسیقی خود می کنند؛ اقدامی که تنها مختص به کشور ایران هم نیست و در بسیاری از کشورها امری پذیرفته شده و رایج است اما در ایران هنوز آنطور که باید حمایتی از این گروه‌ها صورت نگرفته و بعضا به چشم مجرم و مزاحم نیز با آنان برخورد شده است. این برخوردها ناشی از نوع نگاه برخی از مسئولان نسبت به موسیقی خیابانی است؛ دیدگاهی که در تازه‌ترین اظهارات بر زبان عیسی فرهادی، فرماندار تهران نیز نشسته و او در یک مصاحبه خبری در مورد فعالیت موسیقی‌های خیابانی و افرادی که در مبادی ورودی و خروجی متروها اقدام به اجرای موسیقی زنده می‌کنند گفته بود: «هرگروه موسیقی و کنسرتی که قصد فعالیت در سطح شهر را دارد باید از وزارت ارشاد و دستگاه‌های مربوطه مجوز داشته باشد».

این درحالیست که محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص فعالیت جوانان در حوزه موسیقی خیابانی نظر متفاوتی دارد و معتقد است که باید در قالب مصوباتی از شهرداری و شورای شهر این گروه‌ها را ساماندهی و زمینه برای فعالیتشان را تسهیل کرد. او در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه بحث موسیقی خیابانی عمدتا در حوزه جوانان مطرح است گفت: اغلب کسانیکه به این حرفه مشغول هستند در گروه سنی جوانی قرار دارند و اگر در این مورد یک دستورالعمل داشته باشیم به نفع دو طرف است، چرا که برخی نهادها بی دلیل با آنها برخورد می‌کنند و این موضوع به عنوان واقعیتی که در کشور وجود دارد، ساختار مشخصی پیدا می‌کند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه یکی از ابعاد موسیقی خیابانی ایجاد نشاط و تفریح برای شهرنشینان در بهترین و ارزان ترین مدل است، اظهار کرد: مردم هم تا کنون از این اتفاق استقبال کرده‌اند. معتقدم این پدیده به شرطی که موازین آن رعایت شود، اتفاق خوبی در سطح شهرها است.

تنندگویان با بیان اینکه برای ساختارمندی این حوزه باید از الگوهای آسان استفاده کرد، افزود: از آنجایی که این افراد بیشتر از اماکنی مانند پیاده روها و پارک‌ها استفاده می‌کنند، شوراهای شهر بیشتر به دلیل در اختیار داشتن این اماکن می‌توانند درگیر و در این مورد ورود کنند. به همین دلیل باید شوراهای شهر مصوبه مشخصی در رابطه با نحوه بهره‌برداری از اماکن عمومی برای گروه‌های موسیقی خیابانی ارائه دهند.

وی افزود: ایجاد ساختار تشکیلاتی برای موضوعی که کاملا مردمی و خیابانی است، درست نیست. این افراد کسانی نیستند که برنامه‌هایشان از رسانه ملی پخش شود، بخواهند تولیداتشان را به عرضه انبوه برسانند یا محتوای فرهنگیشان را در غالب سی دی و … توزیع کنند و به فروش برسانند، به همین دلیل فکر می‌کنم نیاز به مجوزهای آنچنانی از وزارت ارشاد و نهادهای مشابه ندارند، بلکه با یک مصوبه از شورای شهر و شهرداری مناطق و محله بابت مکانی که به آنها اختصاص داده می‌شود و دستور العملی که در آنها موازینی که باید در هنگام اجرا رعایت کنند، خیلی ساده می‌توان مشکل را برطرف کرد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه این موسیقی به کشور کمک کننده هم هست، توضیح داد: چرا که این فعالیت بخشی از اوقات فراغت را هم پوشش می‌دهد. این مدل فعالیت، اوقات فراغتی است که اتفاقا منجر به اشتغال هم می‌شود. مردم به بعضی از این گروه‌ها بعد از اجرا کمک هم می‌کنند تا کارشان را ادامه دهند. به همین دلیل درآمدی هم برای این جوانان ایجاد می شود، اما مهم‌تر از همه استقبالی است که مردم از آن ها دارند. برخی مردم توان پرداخت هزینه کنسرت‌ها را ندارند و نمی توانند از این فضاها استفاده کنند، اما می‌توانند از این فرصت ایجاد شده توسط جوانان به راحتی بهره‌برداری کنند.

تندگویان ادامه داد: وقتی چیزی در کشور مبهم است، هر نهادی می تواند سلیقه‌ای با آنها برخورد کند. معتقدم این موضوع نیاز به یک دستور العمل دارد تا بر مبنای آن دیگر نهادی موازی حق ورود نداشته باشد. این دستور العمل باید مشخص کند که موسیقی خیابانی چه تعریف، شرایطی و چه مقرراتی دارد؟. برای اختصاص محل مناسب هم می‌توانند به شهرداری محل مراجعه و مجوز دریافت کنند.

وی افزود: تاکید می‌کنم که براساس این پیشنهاد، شهرداری‌ها نباید به سمت کسب درآمد حرکت کنند چراکه این افراد گروه‌هایی نیستند که برای پرداخت وجه توانمند باشند. پیشنهادم این است که ما به عنوان نهاد  نظارتی فقط از محل اجرای آنها مطلع باشیم و بدانیم در چه مکانی مشغول فعالیت هستند و به هیچ وجه شهرداری‌ها نباید از قبل این کار به سمت درآمدزایی بروند.

معاون امور جوانان ضمن ابراز آمادگی برای ثبت تشکل مردم نهاد برای گروه‌های مذکور تصریح کرد: ما به شهرداری‌ها هم در این خصوص اعلام آمادگی کردیم و به خود گروه ها هم می‌گوییم که یکی از روش‌های قانومندی شما مدل ثبت تشکل‌های مردم نهاد است، چراکه ما هم در این شرایط می‌توانیم از این تشکل‌ها دفاع کنیم.

تندگویان افزود: اگر این جوانان اعتبار نامه‌ای هم از ما بگیرند می‌توانیم آنها را به وزارت ارشاد هم معرفی کنیم تا بتوانند مجوزهای دائمی بگیرند. بسیاری از این گروه‌ها خودشان آموزش کلاسیک موسیقی را هم ندیده اند و اتفاقا اگر ساختارمند شوند، می‌توانند توسعه کیفی هم پیدا کنند.

وی در پایان به گروه نوازندگان جوان شهر رشت که با برخورد تند ماموران شهرداری رو به رو شده بودند اشاره کرد و گفت: این جوانان در حال حاضر هم تشکلی ایجاد کرده‌اند ودر چند برنامه رسمی به اجرای موسیقی پرداخته و تبدیل به یک گروه رسمی استانی شده‌اند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=1906

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا