لینک کوتاه:
موسیقیموسیقی ایران

“نوازش لحظه‌ها” اثری پر از تصویرسازی

به گزارش کامینگ سون موزیک: نشست خبری عوامل آلبوم «نوازش لحظه‌ها»، روز گذشته پنج شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ برگزار شد. در این نشست سیداحمد میرمعصومی آهنگساز، علی جعفری پویان نوازنده ویلن، علی دریایی نوازنده ویلن و فایضه کامیاب خواننده برگزار شد.

همچنین در بخشی از این نشست حسینی یکی از مدیران رسانه‌ای و مهدی بیک وردی نوازنده گیتار الکتریک به جمع حاضران در این نشست اضافه شدند.

هر کدام از حاضران در این نشست در بخش‌هایی به بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان درباره آلبوم «نوازش لحظه‌ها» پرداختند. در ادامه بخش‌هایی از صحبت‌های هر کدام از حاضران در نشست خبریِ روز گذشته را می‌خوانید:

سیداحمد میرمعصومی: آلبوم «نوازش لحظه‌ها» برنده مدال نقره جایزه جهانی گلوبال موزیک در بخش بهترین آهنگسازی و بهترین آلبوم شده است. همچنین این آلبوم برنده جایزه جهانی آکادمیا موزیک در بخش بهترین آلبوم موسیقی اینسترومنتال و امبینت شده است.

همچنین این اثر در رقابت یو کی اس دی در کشور انگلستان با سه قطعه شرکت کرده و هر سه اثر به مرحله نیمه نهایی رسیده‌اند. این رقابت به گونه‌ای است که آثار راه یافته به نیمه نهایی، کسب مدالشان حتمی است.

آلبوم موسیقی «نوازش لحظه‌ها» در ژانر اینسترومنتال یا همان سازی ساخته شده است. مهمترین ویژگی این آلبوم ایجاد هدایتگری تصویری در ذهن مخاطب است.

ریسک‌پذیری بری رسیدن به موفقیت رکنی اساسی است. در حوزه هنری هر ریسکی یک برد هم دارد. چون اثری که خلق می‌شود برای همیشه باقی خواهد ماند.

باعث افتخار است که این آلبوم نام ایران را در جهان برسرزبان‌ها انداخته است. موسیقی می‌تواند زبان دیپلماسی باشد.

چهار سال پیش ساخت این آلبوم را شروع کردم. تلاشم بر این بود که محصولی را تولید کنم که مرا به آرامش برساند. در این چهار سال با این اثر زندگی کردم.

وزن منافع معنوی این اثر برایم بسیار ارزشمندتر از منافع مالیش بود.

انتظار منطقی از دولت داریم که درباره حقوق مولفین و مصنفین اقدامی جدی داشته باشد و حق کپی رایت برای هنرمند محفوظ باشد. ما قانون مولفین و مصنفین را هم داریم اما این قانون در حوزه موسیقی نیازمند بازنگری است. بازنگری در این قانون و اجرایِ قدرتمندش می‌تواند حقوقی را برای هنرمند ایجاد کند که همیشه برای هنرمند پابرجا می‌ماند.

وقتی اثری در دایره رخدادهای جهانی قرار می‌گیرد و از سوی جایزه‌های معتبر جهانی برگزیده می‌شود، انتظار می‌رود که نگاهی ویژه به آن داشته باشند و حمایت بیشتری را داشته باشد.

ما در بخش زهی و به خصوص در بخش ویلن، تنها از دو نوازنده استفاده کردیم، اما اگر از نظر مالی دستمان باز بود برای رسیدن به سونوریته مد نظرمان از ارکستر بزرگ استفاده می‌کردیم.

برخی ارکسترها هستند که سونوریته مدنظر را رقم نمی‌زنند. گاهی این دلیل بر نقص آن ارکستر نیست. اما چیدمان آن ارکستر صدادهی دارد که برای برخی آثار مناسب و برای برخی دیگر اصلا مناسب نیست.

قصد اجرای صحنه‌ایِ این آلبوم را داریم و در هنگام اجرای صحنه‌ای حتما از ارکستر استفاده خواهیم کرد.

آلبوم «نوازیش لحظه‌ها» موسیقی روایتگری دارد و به دنبال سناریویی برای این اثر هستیم. امیدوارم هر چه زودتر به جمع‌بندی نهایی برای کلیت این پرفورمنس و ساختار نهایی برسیم که ترکیبی از موسیقی و نمایش خواهد بود.

تنگناهای مالی ارکستر را از این آلبوم گرفت

علی جعفری پویان – نوازنده ویلن: حضور در این کار برایم فرصت جذابی بود. در این آلبوم در بخش‌هایی تکنوازی داشتم که از نظر فنی برایم جالب بود. در یکی از قطعه‌ها مجبور شدیم نیم پرده اجرا را پایین بیاوریم تا به آن صدایی که مد نظر آهنگساز بود برسیم. این تجربه هم برایم بسیار جذاب بود.

نوع آرایش صدایی سازها برایم جدید است. ساختارشکنی جسورانه‌ای در میکس و مسترینگِ این آلبوم انجام شده است.

این اثر می‌توانست با یک ارکستر اجرا شود اما به خاطر مسائل مالی واقعا امکان این کار نبود. ما در موسیقی امکان داشتن هیچ تبلیغاتی در سطح شهر نداریم. ما در تلویزیون هیچ سهمی برای موسیقی نداریم. من و علی دریایی کار چندین نوازنده را انجام داده‌ایم تا هزینه‌ها کاهش یابد.

این آلبوم واقعا نوازش لحظه‌هاست

فائزه کامیاب: این آلبوم واقعا نام درستی دارد؛ به راستی که نوازش لحظه‌هاست. آلبومی که در آن هیچ ساز یا خواننده‌ای محوریت اصلی نیست و این موسیقی است که حرف اول و آخر را می‌زند. هر قطعه در این آلبوم با نامش ارتباط مستقیمی دارد.

جریان خواننده محوری، آسیب‌های بسیاری به جریان موسیقی زده است. خوانندگان معمولا دوست دارند زیاد بخوانند. اما در این آلبوم اتفاق‌های خاصی رخ داده و آهنگساز در رقم خوردن کارِ من بسیار نقش مهمی داشته است. من در قطعه جهان ناتنی در این آلبوم آواز می‌خوانم.

قطعه‌ای با عنوان کالسکه در این اثر هست که بسیار تصویرساز و زیبا است.

خود اهالی موسیقی هم باید در معرفی کار همدیگر نقش مهمتری ایفا کنند.

وقتی ساعت ۱۲ شب به استودیو فراخوانده می‌شوی

مهدی بیک‌وردی – نوازنده گیتار الکتریک: من در یک قطعه از این آلبوم نوازندگی دارم. ماجرای شکل گیری این قطعه هم جذاب است؛ ساعت ۱۲شب بود که آقای میرمعصومی با من تماس گرفتند و گفتند که سازت را بیار و بیا. به استودیو آمدم و قطعه شکل گرفت و بسیار هم زیبا بود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن