لینک کوتاه:
موسیقیموسیقی ایران

تخصص‌گرایی در داوری اصل مهم جشنواره موسیقی جوان است

به گزارش کامینگ سون موزیک:  برنامه «ارغنون» درباره «جشنواره موسیقی جوان و استعدادهای جدید» با حضور هومان اسعدی (دبیر جشنواره موسیقی جوان و مدیرگروه موسیقی دانشگاه تهران) از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

در ابتدای این برنامه، اسعدی با اشاره به پیشینه این جشنواره گفت: اولین دوره جشنواره موسیقی جوان در دهه ۷۰ به دبیری دکتر آذین موحد آغاز شد و چندین دوره تا دوره ششم ادامه یافت و وقفه‌ای چندساله در آن اتفاق افتاد و به طور مجدد سال ۹۱ تجدید شد و در حال حاضر هم در دوره چهاردهم هستیم که هرسال به طور مستمر برگزار می‌شود.

اسعدی درباره نقش جشنواره موسیقی جوان در جریان موسیقی کشور عنوان کرد: این جشنواره سه حوزه اصلی موسیقی کشور از جمله: موسیقی نواحی اقوام مختلف ایران، موسیقی دستگاهی یا کلاسیک ایرانی و موسیقی غربی و ارکستر سمفونیک را پوشش می‌دهد و شامل رده‌های سنی مختلفی می‌شود، اما الآن رده‌ها تثبیت شده و به چند دوره تقسیم شده که زیر ۲۹ سال می‌شوند.

دبیر هشت دوره موسیقی جوان خاطرنشان کرد: این جشنواره ملی است و شامل تمام سازهای اقوام و نواحی مختلف ایران می‌شود. البته در دنیا جشنواره‌هایی مختص سازهای مختلف مانند پیانو و گیتار برگزار می‌شود، اما برای ما بعد از پوشش تمام ابعاد موسیقی همان نام موسیقی جوان حفظ شد و به نوعی کنکور موسیقایی محسوب می‌شود.

وی درباره تفاوت این جشنواره با جشنواره‌های جهانی توضیح داد: مهمترین تفاوت این جشنواره نسبت به دیگر نقاط دنیا این است که متمرکز و تجمیع شده است. در سال‌های اخیر مرحله نهایی ما یکماه به طور مستمر در تالار رودکی جریان داشت.

اسعدی افزود: تخصص‌گرایی در داوری چند دوره اخیر جشنواره بیشتر شد و سعی کردیم برای یک ساز هفت نفر از افراد صاحب سبک حضور داشته باشند. هدف ما در این چند دوره این بوده است که تخصصی‌تر پیش برویم و درباره سازی مانند عود نوازندگان عود نظر بدهند و تجربه موفقی را در این رابطه از سر گذراندیم.

مدیر گروه موسیقی دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه برای قضاوت درباره موسیقی مناطقی که در یک استان هستند، اما به فاصله چند کیلومتر، هر منطقه موسیقی متفاوتی دارد، چگونه به اکثریت آراء می‌رسید، گفت: اینجا مسأله تفاوت سبک نواختن موسیقی در موسیقی دستگاهی و کلاسیک هم هست، اما موسیقی نواحی خیلی پیچیده است و در این جشنواره ساعت‌ها به این موضوع فکر کردیم.

وی ادامه داد: ما برای دوتار که به عنوان مثال شمال خراسان با نواحی دیگر آن متفاوت است، جزئی‌تر می‌نگریم. در نقاطی که احساس کردیم به شیوه معناداری یک سبک درحال شکل‌گیری است، آن را مبنا قرار دادیم و تلاش کردیم شیوه چینش داوران متعادل و مثلاً از قوچان و شیروان دو نفر حضور داشته باشند و گاهی نیز بعضی از استادان روی هردو تسلط دارند که از آنها کمک می‌گیریم.

دبیر جشنواره موسیقی جوان درباره اینکه این جشنواره تا چه می‌تواند سکوی پرتاب جوانان و آینده موسیقی دستگاهی را معرفی و تضمین کند، بیان کرد: جشنواره آینه‌ای از واقعیت آموزشی موسیقی کشور است و علاوه براین، بٌعد آموزشی دارد، چون وقتی رپرتواری و قطعاتی را برای هر ساز مشخص می‌کنیم، یک خط آموزشی هم ارائه می‌دهیم.

وی درباره آینده جوانان بعد از جشنواره موسیقی جوان تشریح کرد: به هر حال جشنواره استعدادهای جوانی را معرفی می‌کند و کار جشنواره‌ها هم شناساندن استعدادهای جدید است که در نوع خود نوعی حمایت محسوب می‌شود. اتفاقاتی که برای صاحبان مقام از جشنواره می‌افتد جنبه شخصی دارد و بالاخره پس از آن به گروه‌های مختلفی معرفی می‌شوند و این زنجیره به تدریج تداوم می‌یابد.

این موسیقی‌دان با بیان اینکه قطعاً همه از برابری آموزشی برخوردار نیستند، عنوان کرد: در همه این امور بخشی از ماجرا به استعداد ذاتی افراد و بخشی هم وابسته به فرآیند آموزشی است. ما می‌دانیم کسانی که به طور جدی و حرفه‌ای به آموزش می‌پردازند تلاش زیادی می‌کنند و البته به نوع ساز هم بستگی دارد.

اسعدی با بیان اینکه ما در دانشگاه تهران برای ساز ویولن سل یا کنتر باس استاد نداریم، افزود: موسیقی مناطق را بومیان همان مناطق اجرا می‌کنند و استادان درجه یک هم در دسترس آنها هستند.

وی ادامه داد: در زمینه موسیقی دستگاهی استادان بسیاری در شهرستان‌های مختلف تدریس می‌کنند و امکان دارد بعضی به استادان دسترسی بیشتری داشته باشند و بعضی هم از شهرستان به تهران برای یادگیری موسیقی بیایند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن