کنسرت ارکستر «میترا» به رهبری محمدرضا صفوی و روایت گلاب آدینه هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما و کنسرت مایستری شکیبا خسروی با عنوان «شب شاهنامه» شامگاه چهارشنبه (۲۸ آبان ماه) با روایتهایی موسیقایی از شاهنامه فردوسی در تالار وحدت برگزار شد.
پس از حضور نوازندگان مشتمل بر سازهای زهی و رهبر ارکستر بر روی صحنه، ارکستر قطعه «رقص سیاوش» به آهنگسازی پوریا خادم را اجرا کرد. پوریا خادم آهنگساز و نوازنده پیانو متولد ۱۳۷۸ است که تاکنون آثار متعددی همچون «پوئم سمفونیک و موسیقی نمایش علمدار»، «پوئم سمفونی تختی» و «نمایش موزیکال هفت خوان اسفندیار» را ساخته است.
وی درباره قطعه «رقص سیاوش» نوشته است: «سیاوش که از آتش گذشت، کوچکترین زخمی بر پیکر پاکش وارد نیامده بود؛ پیکری که نشانی از درستی و راستگوییاش میداد، از آن پس، مردمان قوم آریا، هر سال گذشتن سیاوش از آتش را در جشن «سورِ نوروز» (چهارشنبهسوری) پاس میدارند، گِردِ آتشی بزرگ میآیند، به خنیا و بزم، رقص و پایکوبی میپردازند و از آن میگذرند تا بار دیگر به یاد آورند آن که نیکپندار، نیکگفتار و نیککردار است، در آتش اهریمن نمیسوزد؛ تا به یاد آورند که گرمای آتش ایزدی، پاسدار همه نیکسرشتان است، گرد هم میآیند تا به یاد آورند که، آری! سیاوش در آتش رقصید.»
پس از اجرای قطعه «رقص سیاوش»، رهبر اکستر صحنه را ترک کرد و پس از چندی با همراهی گلاب آدینه به صحنه بازگشت. در این بخش، ارکستر با روایت این هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما، قطعه «خنده گُردآفرید» روایتی از رزم گُردآفرید دختر ایران زمین با سهراب از سپاه توران با نویسندگی ویلیام نیکلسون و آهنگسازی فرهاد پوپل را اجرا کرد.

گُردآفرید، دختری جنگجو در داستانهای شاهنامه است که با لباس رزم به میدان آمد تا سرنوشت یک شهر را تغییر دهد. او نمادی از دلاوری و از برجستهترین شخصیتهای زن در داستانهای کهن ایرانی است.
پس از آنکه سهراب، فرزند رستم و تهمینه، از اصل و نسب خود آگاه میشود، تصمیم میگیرد به ایران حمله کند تا پدرش را پیدا کند. او با سپاهیان تورانی به مرز ایران میرسد و دژ سپید را که یکی از پایگاههای مهم ایرانیان است، محاصره میکند. در این هنگام، گُردآفرید، دختر گژدهم، یکی از مرزبانان ایرانی، زره میپوشد و برای دفاع از دژ به میدان نبرد میرود و در برابر سهراب ایستادگی میکند. داستان گردآفرید در شاهنامه و نبردش با سهراب نشاندهنده روحیه جنگاوری و هوشمندی اوست که توانست در برابر یکی از قویترین پهلوانان ایران ایستادگی کند.Play
فرهاد پوپل آهنگساز بینالمللی ایرانی درباره ساخت قطعه «خنده گُردآفرید» نوشته است: «از نوجوانی رویای آهنگسازی بر پایه شاهنامه را داشتم. گنجینهای که به گمانم از بدفهمیده شدهترین آثار تاریخ ایران است.
وی بیانداشت: هرگز تصور نمیکردم از آغاز آهنگسازیام بر شاهنامه کار کنم. این آرزو به لطف جفری بیگل پیانیست آمریکایی با بیژن و منیژه آغاز شد، با کاوه آهنگر اجرا شده توسط ارکستر ملی آمریکا در واشنگتن ادامه یافت و امشب با متنی از ویلیام نیکلسون یکی از نویسندههای گلادیاتور و نامزد اسکار به خنده گردآفرید میرسد.
پوپل ادامهداد: سعی کردم این ملودرام کاملاً سمفونیک و موسیقی روایتگر باشد؛ نه پس زمینه و نه سوئیت، موتیف گردآفرید پس از سوگواری او ظاهر میشود، رشد میکند و به رقص گردآفرید میرسد. این نخستین اجرای شاهنامهای و نخستین اجرای کامل اثری از من در ایران است که امشب توسط ارکستر میترا اجرا شد. امیدوارم شایسته نام بلند فردوسی باشد.»

پس از اجرای قطعه «خنده گُردآفرید»، ارکستر قطعه «بیژن و منیژه» روایت عشق بیژن پسر گیو و منیژه دختر افراسیاب یکی از عاشقانهترین و تراژیکترین داستانهای شاهنامه با نویسندگی طاها افشین و آهنگسازی زندهیادحسین دهلوی را اجرا کرد.
زندهیاد دهلوی سال ۱۳۶۹ درباره ساخت این قطعه نوشته بود: قطعه «بیژن و منیژه» را در سالهای ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ براساس داستان شاهنامه فردوسی در ۲۶ قسمت برای موسیقی صحنهای تصنیف نمودم.
لازم به یادآوری است که در سال ۱۳۵۶، پنج قسمت از این اثر را برای ارکستر زهی تنظیم کردهام که نت آن در سال ۱۳۶۳ تحت عنوان «سوئیت بیژن و منیژه» به چاپ رسیده است. چون این سوئیت به عنوان یک قطعه مستقل قابل اجراست.»
پس از پایان قطعات، محمدرضا صفوی رهبر ارکستر طی سخنانی ضمن قدردانی از مخاطبان، اظهار داشت: از دست اندرکاران، عوامل اجرایی و آهنگسازان نسل جوان این کنسرت؛ پوریا خادم، فرهاد پوپل کنسرت «شب شاهنامه» تشکر میکنم که به ما اعتماد کردند و آثارشان را برای اجرا در اختیار ارکستر قرار دادند، طاها افشین نیز نویسندگی قطعه «بیژن و منیژه» را برعهده داشت که از او نیز سپاسگزاریم.
وی گفت: اگر نوازندگان نبودند، من به طور قطع بیکار بودم و شغلی هم نداشتم کسی هم نبود که آثار آهنگسازان را اجرا کند، پس مهمترین کار را نوازندگان برعهده داشتند که از آنان قدردانی میکنیم. از خانواده زندهیاد دهلوی قدردانی میکنم که اجازه دادند برای قطعه «بیژن و منیژه» اثر استاد دهلوی، متنی اضافه شود، سالها پیش استاد دهلوی این قطعه را نوشته بودند و ما اجازه گرفتیم که بتوانیم متنی را به اثر اضافه کنیم که از این بابت سپاسگزاریم.
گلاب آدینه نیز در ادامه سخنان رهبر ارکستر افزود: اگر تماشاگران نبودند، همه ما با تمام تواناییهایمان باید در خانه برایمان خودمان تمرین میکردیم.

گلاب آدینه شهریورماه امسال نیز کارگردانی پروژه نمایشی موسیقایی «داستان شهریار» به آهنگسازی و نوازندگی علی قمصری را برعهده داشت و کنسرت «شب شاهنامه» در ادامه تجربه همکاری این هنرمند پیشکسوت با پروژههای موسیقایی بود.
حسام احمدی، مهبد عرفانی، ماهان شیشهچی، آریا احتشامی، کیمیا جهاد، رزا آزادان، بیتا سید (ویولن یک)، مبین چروی، امیرحسین شکاری، آرش حامد، لیلا قضاوی، دانیال حبیبپور، ارغوان آقاییفر، سامان هدایتپور، گلپونه سجادی (ویولن دو)، کیوان دباغی، امیرحسین منصوری، مهراد شیرینفرد، مهدی حسونی، پدرام علیزاده (ویولا)، دریا کشاورزی، سارا یعقوبی، رامتین خدایاری، علی حقیقی (ویولنسل)، محمدرضا جبار و دیبا والی (کنترباس) از نوازندگان ارکستر «میترا» در کنسرت «شب شاهنامه» بودند.

کنسرت «شب شاهنامه» ۲۷ آبان ماه نیز در تالار وحدت برگزار شد.
ارکستر «میترا» مردادماه سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را با رویکردی کاملا مستقل و با هدف گسترش موسیقی ارکسترال در ایران آغاز کرد و مهرماه همان سال نخستین کنسرت خود را روی صحنه برد و تاکنون کنسرتهای متعددی را به روی صحنه برده است که «شب موسیقی روسیه»، اجرای رپرتوارهای مختلف آهنگسازان ایرانی و خارجی از جمله یوهان سباستین باخ، موتزارت، چایکوفسکی، شوستاکوویچ، کورساکف، گریک، سن سان، راخمانینف، حسین دهلوی و مهران روحانی از فعالیتهای این ارکستر است.