موسیقیموسیقی ایران

سینما در خدمت موسیقی؛ از «گشت ۳» تا «هاوایی»

کامینگ سون موزیک :وسوسه بازیگری که چندین سال است برای خواننده‌ها وجود دارد و عده‌ای از آن‌ها را به حضور جلوی دوربین محصولات نمایشی کشانده، به تازگی شکل جدیدی یافته که بیش از هرچیز شناساندن یا ارتقای تصویر خواننده‌ها نزد افکار عمومی به نظر می‌رسد. بخشی از محصولات سینمای بدنه و سریال‌های خانگی یا حتی تلویزیونی، آثاری‌اند که هرکدام گویی به تبلیغ برای یکی از خواننده‌های پاپ یا رپ داخلی می‌پردازند.

یکی از جدیدترین این محصولات، فیلم سینمایی «هاوایی» است که به تازگی در اکران آنلاین قرار گرفته. در یکی از فصول انتهایی این فیلم، زانکو خواننده جوان پاپ که با ترانه «مثلا روم زوم کنی، بوم بوم کنه قلبم» شناخته می‌شود، در نقش خودش جلوی دوربین می‌آید و خودش را به شخصیت «داوود» (امین حیایی) معرفی می‌کند که «داوود» او را می‌شناسد و استعداد، استایل و صدایش را می‌ستاید! حدود ۳۵ ثانیه ترانه زانکو در همین سکانس پخش می‌شود و یک موزیک ویدیوی او هم در جایگاه تیتراژ پایانی فیلم قرار گرفته است.

فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز مجموعه تلویزیونی «هفت سر اژدها» روی آنتن پربیننده‌ترین شبکه سیما قرار داشت که حمید صفت یکی از دو بازیگر نقش اصلی آن، چهره‌ای برآمده از عرصه موسیقی بود. صفت که پیش از این اثر، یک رپر زیرزمینی به شمار می‌رفت و مجوز فعالیت قانونی نداشت، در سال‌های گذشته با پرونده کیفری روبه‌رو شده بود و حتی مجوز بازی در یک تئاتر را نیز به دست نیاورد. با همه این احوالات، او توانست با حضور به عنوان بازیگر اصلی «هفت سر اژدها»، از خواننده‌ای زیرزمینی به یک چهره هنری تبدیل شود و شانسی بسیار بیشتر برای کسب مجوز کنسرت و انتشار رسمی آلبوم داشته باشد؛ خصوصا آن که بخش‌هایی از یکی دو ترانه وی نیز روی آنتن تلویزیون رفت.

زمستان ۱۴۰۲ هم مجموعه نمایش خانگی «پدر گواردیولا» که یکی از اولین تجربیات بازیگری آرش عدل‌پرور (آرش AP) خواننده رپ و پاپ به شمار می‌آید، به پایان پخش رسید. عدل‌پرور در این اثر نقش خواننده مستعدی را ایفا می‌کرد که به مواد مخدر اعتیاد داشت و در بخش‌هایی از قسمت‌های پایانی قصه که به داستان شخصیت «مازیار» با بازی او می‌پرداخت، صحنه‌های متعددی از خوانندگی او در استودیوی موسیقی، در سریال «پدر گواردیولا» دیده می‌شد.

یکی از آثار سینمایی به‌نمایش‌درآمده در سال ۱۴۰۲، «آهنگ دونفره» است که فرزاد فرزین خواننده پاپ را در نقش یک خواننده محبوب پاپ نمایش می‌دهد و به نوعی در خدمت این خواننده است.

به این فهرست البته باید فیلم «گشت ۳» را نیز به عنوان یکی از پیشتازان این عرصه اضافه کرد که در بخش‌های قابل توجهی از قصه، به ماجرای کنسرت یک خواننده تازه‌کار و محبوب با بازی بهنام بانی می‌پردازد.

این حضور قابل توجه، در حالی است که اطلاعاتی درباره سرمایه‌گذاری احتمالی خواننده‌های یادشده یا شرکت‌های کنسرت‌گذار یا دارنده حقوق پخش محصولات این هنرمندان در فیلم‌ها و سریال‌های این گزارش، وجود ندارد. اگرچه ممکن است اساسا رابطه مالی خاصی وجود نداشته باشد.

در شرایطی که به نظر می‌رسد در این‌گونه محصولات سینمایی، تلویزیونی و نمایش خانگی، به نوعی هنر نمایش در خدمت موسیقی قرار گرفته، ولی روشن نیست ارتباط مالی صنعت تصویر و صنعت موسیقی را چقدر می‌توان یک معامله دوسر برد دانست. اگرچه تقریبا همه آثار یادشده، محصولاتی پرفروش به شمار می‌آیند، اما روشن نیست چه میزان از فروش این آثار را می‌توان به حساب حضور خواننده‌هایی با ترانه‌های هیت، دانست. فیلم‌ها و سریال‌هایی که ذکر آن‌ها آمد، احتمالا در شرایط عادی و بدون حضور خواننده‌ها نیز به فروش بالایی دست پیدا می‌کردند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=74201

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا