به گزارش کامینگ سون موزیک، محمد مقدسی نوازنده و داور بخش نوازندگی کمانچه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره عملکرد هنرمندان شرکت کننده در این رویداد موسیقایی بیان کرد: سالهاست که در این فضا فعالیت میکنم. اختلاف و جهش فوقالعادهای در بچههای جوان حاضر در جشنواره به ویژه بانوان میبینم. در گروه «الف» و مقداری در گروه «ب» بچههای بسیار مستعدی حضور دارند و پیشرفت خوبی کردهاند. گروه «ج» نیز خوب هستند، اما به دلیل مشکلات زندگی و دغدغه معیشت بهخوبیِ گروههای دیگر نیستند. این بچهها و این جوانان آینده و امانتدار موسیقی ایران هستند. ما هم طی این سالها تلاش کردیم پرچم موسیقی را استوار نگه داریم تا به دست این عزیزان برسانیم و از آنها خواهش میکنیم در جهت درست و اساسی برای هنر قدم بردارند و این پرچم را استوار نگاه دارند.
وی ادامه داد: همیشه از دوستان جوان میپرسم که در حوزه موسیقی دوست دارند در چه زمینهای قدم بردارند و از چه هنری لذت میبرند. در اغلب مواقع نیز پاسخ شنیدهام که «موسیقی ایرانی»، چرا که ما را به تفکر وامیدارد. موسیقی ایرانی ما را وارد دنیای دیگری میکند. ما موسیقی حال حاضر را رد نمیکنیم اما اگر در کنار این موسیقی امروزی به موسیقی ایرانی نیز توجه کنند تفاوتها را احساس میکنند.
این نوازنده همچنین درباره برگزاری جشنوارههای موسیقی افزود: برگزاری جشنوارههایی از این دست بسیار خوب است و خوشحالیم که جشنوارهها برگزار میشوند. این باعث خوشحالی است که هنر موسیقی زنده و در حال جلو رفتن است. فقط امیدوارم با این همه تلاشی که انجام میشود و این جشنوارهها برگزار میشوند، نفرات برتر رها نشوند. بارها از نهادهای فرهنگی خواستیم که نوازندگان جوان را رها نکنند و زیر پوشش خودشان قرار دهند. به هر حال، زحمات شاخص و ارزندهای کشیده شده و نسل جوان با این حرکت میداند که در این حوزه آینده دارد و حضور در جشنواره صرفاً گرفتن جایزه و فراموشی نیست.
مقدسی گفت: البته این امر صرفاً مختص به جوانان نیست؛ نسل ما هم که سالها در این زمینه زحمت کشیدیم و کنسرت برگزار کردیم و برای جمعیتهای عظیم اجرا کردیم به دست فراموشی سپرده شدهایم. اما به هر حال دلخوشیمان به همان خاطرات و سالهایی است که فعالیت موسیقایی داشتیم. ما موسیقی را هم فراموش نکردهایم و همچنان کار میکنیم و ساز میزنیم، چرا که میخواهیم هنر را زنده نگه داریم تا وقتی در معرض آزمایش قرار گرفتیم، بتوانیم به هنرجویانمان بگوییم که این چه سازی است و چگونه باید از آن استفاده کنند.
وی افزود: یکی از امتیازاتی که این شیوه دارد این است که هنرجو وقتی کنار استاد خود مینشیند از حال و احوال ساز متوجه میشود که چه باید بنوازد، یعنی لحن گوشه را درک میکند و بعد شروع به نواختن میکند. یا وقتی شادمان است باید این شادمانی را با ساز خود ایجاد کند.
این استاد پیشکسوت بیان کرد: بسیار خوشبین و خوشحالم که در هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان حضور یافتم. امیدوارم رونق بیشتری پیدا کند و جدای آن، به جامعه منفعت برساند و این راه را ادامه دهد.
مقدسی در پاسخ به این سوال که آزمونی بودن جشنواره موسیقی تا چه اندازه میتواند برای جوانان اثربخش باشد، توضیح داد: ابتدا از راهیافتگان میپرسیم که اولین سازی که انتخاب کردند تا چه اندازه به خواست خودشان است و تا چه اندازه تحمیلی است. چون اگر تحمیلی باشد کار درنمیآید. خوشبختانه همه خودشان انتخاب کردهاند و ساز را دوست دارند. در کنار سوالاتی که از آنها میپرسیم، تجربیات خودمان را هم در اختیارشان میگذاریم تا بتوانند هرچند اندک از آن استفاده کنند. در واقع درس نظری نیز به آنها میدهیم اما بهاندازه و مقدار. چون اینجا نمیتوان خیلی گسترده به این امر پرداخت. سعی میکنیم ایرادات را برطرف کنیم. البته یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که نوازندگان خیلی به دنبال شعرها نیستند و تنها نتها را حفظ میکنند. درحالیکه خود اشعار بسیار در هنگام نواختن کمککننده است. استاد باید در آموزش خود دقت وافر داشته و اصولی آموزش دهد و یکی از اصول نیز همین است.
این هنرمند در پایان گفت: برای نسل جوان آرزوی موفقیت میکنم؛ چون موسیقی زبان و بیان احساسات انسان است. زبان موسیقی زبان فرشتگان عرش خداوند است. موسیقی گاهی چنان احوال شما را متفاوت میکند که از زندگی خاکی رها میشوید. از طریق موسیقی میشود به خدا رسید.
هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان از تاریخ ۲۷ شهریور سال جاری در تالار رودکی در حال برگزاری است.