جشنواره موسیقیجشنواره موسیقی ایرانموسیقی ایران

تندیس سینماحقیقت انگیزه آهنگسازان مستند را بالا می‌برد

به گزارش کامینگ سون موزیک: آهنگ‌ساز فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»، گفت: جشنواره سینماحقیقت با توجه به حوزه آهنگسازی فیلم مستند، ضمن ایجاد انگیزه در آهنگسازان، زمینه ارتقای کیفیت موسیقی متن فیلم‌های مستند را فراهم کرده است.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از ۱۸ تا ۲۵ آبان در پردیس سینمایی چارسو به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برپاست. این جشنواره در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی پذیرفته شده‌اند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین نمایش‌های ویژه شامل ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم است. جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.

حبیب خزایی‌فر، آهنگساز باسابقه سینماست که سبقه طولانی در حوزه ساخت موسیقی متن فیلمهای مستند دارد. او در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در پاسخ به اینکه ساخت موسیقی فیلم‌های مستند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، اظهار داشت: موسیقی فیلم مستند و داستانی چندان تفاوتی با هم ندارند و در هر دو ساخت موسیقی بستگی به فضای فیلم دارد، گاهی لازم است در هر دو، موسیقی جزئی از فیلم باشد و شنیده نشود و گاهی باید شخصیت و کارکرد جدی در فیلم داشته باشد و خودنمایی کند.

در فیلم مستند آهنگساز باید مراقبت کند تا حس و حال مستندگونه و روایت واقعی اثر از دست نرود و تماشاگر احساس کند همه چیز واقعی است.

این آهنگساز با تاکید بر ارتباط کیفیت و موضوع فیلم با موسیقی آن، ادامه داد: نکته مهم این است که موسیقی فیلم باید برگرفته از موضوع و ژانر آن باشد و برای یک فیلمِ خوب نمی‌شود موسیقی بد کار کرد و برای فیلم بد هم نمی‌توان موسیقی خوب ساخت و اگر این اتفاق بیفتد موسیقی از فیلم جدا می‌شود.

خزایی‌فر درباره اینکه جشنواره سینماحقیقت تا چه اندازه بر توسعه و ارتقای کیفیت موسیقی فیلم سینمای مستند نقش داشته است، گفت: این جشنواره تاثیر چشمگیری بر حوزه سینمای مستند و به طور ویژه در حوزه موسیقی فیلم داشته است، چون پیش از جشنواره سینماحقیقت موسیقی فیلم مستند مورد توجه نبود و دیده نمی‌شد و چند سالی است که در این رویداد سینمایی جدی گرفته شده است.

وی ادامه داد: به نظرم توجه به موسیقی فیلم عاملی شده تا کیفیت موسیقی فیلم‌های مستند در سال‌های اخیر ارتقاء پیدا کند و انگیزه آهنگسازان را برای ساخت موسیقی آثار مستند بیشتر کرده است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=3012

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا